
В неделя, 3 август, край плевенското село Ясен полицейска патрулка и частен автомобил се сблъскват. На място веднага отишли екипи на полицията и констатирали, че водачът на лек автомобил предприел маневра обратен завой от дясното платно и е отнел предимството на полицейския автомобил. Тази информация часове наред е излъчвана от телевизии и медийни сайтове.
Казусът е ясен, така изглежда. Добре, но ако патрулката се е движила с висока скорост? Ако униформеният си е говорил с колегата и се е разсеял? Може и други обстоятелства да има, които са довели до катастрофата. Приемаме обаче, че полицаите са прави и случаят отива в архива.
Но как тогава да си обясним решението делото за загиналата 12-годишна Саяна да бъде отложено за средата на септември, защото трябвало да се съберат още доказателства? Четири месеца ги събират! В неделната случка всичко се е изяснило за нула време, а за убитото дете нещата продължават и продължават.
Колко време се събират доказателства и се издирват свидетели за смъртта на 15-годишния Филип на ул. "Гурко" в столицата, убит от пиян шофьор, карал с превишена скорост? Има немалко дела за катастрофи, процедурите по които продължават с години.
За да тушират недоволството от лошо работещата система и нечия некадърност, депутатите решили да вкарат в Закона за движение по пътищата ултра репресивни текстове и с това да си измият ръцете пред обществото и почернените семейства. Това обаче е подло. Това е демагогия. ПР, комбиниран с непочтеност и липса на морал.
Бързайки да претрупат текстовете, без да ги обсъждат подробно на комисия и в пленарната зала, постигнаха уродлив резултат. Един такъв е поставянето на знак за равенство между шофьорите, причинили катастрофа по невнимание и тези, причинили трагедия с умисъл.
За някои случаи се предвижда дори доживотен затвор. Като за мафиоти и членове на организираната престъпност, рецидивисти и убийци. Такова наказание няма дори за обвинени лица от високите етажи на властта за корупция в особено големи размери. Макар, че това престъпление убива не просто хора, а цялата държава и нацията. Не че у нас има разследвани висши политици...
Възможен ли е знак за равенство между шофьорите, причинили катастрофа по невнимание и мафиотите, убивали, пребивали и грабили? А с корумпирани типове, ограбили стотици милиони и милиарди от държавата?
В България да. Направиха го онези с големите заплати в парламента с поправките в Закона за движение по пътищата. Тъпотия, която единствено медицината може да обясни.
След това заминаха весели да почиват.
4 август, понеделник, 2025 г: Седем доказани експерти по пътна безопасност коментират абсурдите в Закона по БНТ, бТВ и Нова телевизия. Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите, Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи, Емануил Йорданов, адвокат и бивш министър на вътрешните работи, Йонко Иванов, председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка, адвокатите Елица Буенова, Илия Тодоров и Борис Малинов. Всички те са единодушни, че в сила влиза репресивен и несправедлив закон.
Цялата философия на законовия акт се свежда до: Повсеместно санкциониране и жестоки наказания за водачите на МПС. Под знамето на благородната идея за намаляване на катастрофите и жертвите по пътищата. Резултатът обаче е печален.
По света усилията са насочени към превенцията. Да бъдат предотвратени нарушенията, а не да се печели от последствията.
У нас у точно обратно: колкото повече нарушители и катастрофи, толкова повече пари от глоби и наказания, за да рапортува вътрешният министър, че е отличник. За улеснение на "процедурата" МВР махнаха предупредителните знаци за камери. Гонят бройка!
По света възпитание на водачите и обучение от съвсем млади е сред приоритетите. В България се размахва тояга върху водачите. Санкциониращите винаги са прави и са недосегаеми.
Резултатът: Населението се разделя на престъпници и бирници.
За какво доверие можем да говорим, когато за органите на реда всеки водач е потенциален престъпник, а за гражданите представителите на властта са събирачи на пари?
„Най-плашещото нещо, е когато улицата влезе в парламента. Безмислени са санкциите и те се наложиха заради една малка протестираща група. Всички сме съпричастни към трагедията на близките, но несъразмерните санкции не дават резултат“, - смята Йонко Иванов.
Само 5-8% от събраните глоби във фонда към МВР, отиват за пътна безопасност. Къде отиват останалите стотици милиони е строга тайна.
Няма случай, в който самоцелното увеличение на санкциите да е дало резултат. Доказва го и нашата статистика.
От общия брой тежки катастрофи през миналата година само 4-5 са заради алкохол или взет наркотик.
Депутатите обаче не предвиждат санкции за отговорните да се движим по отвратителни пътища и т.н. магистрали, с лоша маркировка и абсурдни знаци на много места. Но за лош асфалт законът щял да се стовари върху работниците. Защото с лопатите и греблата са объркали работата... Да му мислят бай Асан и бай Иван.
Резултатите от тестовете за дрога излизат след 10, 12 и повече месеци. 48 на сто от тях в крайна сметка се оказват отрицателни. Ако потърпевшите си потърсят правата в съда, това ще им отнеме 2-3 години, много нерви и пари. Полицаите обаче са невинни. Полицаите обаче се възмутиха и отказаха да минават на тест за дрога, защото това накърнявало достойнството им. И защото тестовете били неблагонадеждни. Така ли? Когато малцинство се налага над мнозинството чрез дискриминационни правила това не се ли нарича апартейд? В страна от ЕС това нормално ли е? Депутатите ни мълчат като риби.
Събирачите на пари са доволни. Корупцията на пътя ще процъфтява. МВР-шефове ще ни пробутват стъкмистика за намален брой катастрофи, но реалността е пред очите ни.
Адв. Елица Буенова настоява депутатите да прекъснат ваканцията си, да се извинят на хората и да поправят нескопосаните текстове.
Няма да стане. По-вероятно е в Сахара да завали, отколкото български депутат да си наруши рахатлъка.
Всички искаме да намалеят трагедиите и почернените семейства. Но тези текстове са демагогия и непочтен опит за попълване на бюджета. Нищо друго.
Не ме разбирайте криво: всеки виновен за инцидент на пътя трябва да плати цената. Законът обаче трябва да се прилага за всички. Засега виновни са единствено хората зад волана. Няма никакви санкции за корумпирани полицаи и служители на институции, отговорни за качеството на пътищата, лошата маркировка, абсурдните знаци. Универсалното "несъобразена скорост" работи от години.
Освен това: няма дискусия за отговорността на семейството. Родители дават колите си на непълнолетни, на употребили алкохал младежи, но като стане непоправимото, остават ненаказани.
А училището? Какво то направи за възпитаването на дисциплина и отговорност към останалите членове на обществото, в частност на терена на пътищата и улиците. В България има няколко милиона тежкотоварни и леки автомобили. Катастрофи ще стават - това е логично. Но защо не говорим за превенцията, за възможността да се промени мисленето, а не само да бъдат наказвани и глобявани шофьорите за всяко нещо. Това поражда антагонизъм между тях и контролните органи, а резултатът е напрежение и опити за заобикаляне на закона. И от двете страни.
Нужно е всенародно облсъждане. МВР да не се хвали само с глобите, а да тръгне по училищата и да разговаря с учениците. Да разговаря, не да назидава. В Студентски град в столицата буквално летят автомобили с номера от цяла българия. Студенти се правят на пилоти от Ф-1, но полицаи рядко се виждат. Има ли поне една програма на университети и полиция за срещи на студенти и експерти по безопасността?
По-лесно е да се глобява и да се трупат милиони за МВР, но полза няма да има.
Медиите ще пошумят ден-два и после ще се появи друга "гореща" тема. Политиците ни знаят, че обществото е уморено от техните идиотщини и е загубило енергия за съпротива.
България.
Огнян Стефанов