БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Бизнес с вятър

6 6869 10.02.2011
Бизнес с вятър

Балчишкият кмет станал отличник по приходи от такси за генератори с перки



В последните няколко години се проявява изключителен интерес към възобновяемите източници на енергия и по специално към вятърната енергия. Съществуват няколко географски района, където могат да бъдат изграждани вятърни електроцентрали. Един от тях включва и община Балчик.

За изграждането на такъв строителен обект следва да бъде представена документация, а пък тя да бъде одобрена за разрешително за строеж. Законодателят е делегирал права на местната власт в лицето на съответния кмет и общински съвет да определят такса за разглеждане и одобряване на съответния инвестиционен проект и издаването на разрешение за строеж.

Чл. 137 от Закона за устройство на територията определя в зависимост от характеристиките, значимостта сложността и рисковете при експлоатация няколко категории строежи .В тази връзка Министерство на Регионалното развитие и благоустройство издава Наредба №1 от 30 юли 2003г. за номенклатурата за видовете строежи където :

Чл.2 (8) Видовете строежи от първа категория, буква “з”, са сградите и съоръженията на електрическите централи, топлоелектрическите централи, вкл. за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, отоплителни централи, инсталации за оползотворяване на отпадна топлинна енергия и на възобновяеми енергийни източници с мощност над 100 MW;
Чл.4(7) Видовете строежи от втора категория, буква “ж”, са сградите и съоръженията на електрическите централи, топлоелектрическите централи, вкл. за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, отоплителни централи, инсталации за оползотворяване на отпадна топлинна енергия и на възобновяеми енергийни източници с мощност от 25 до 100 MW;
Чл.6 (5) Видовете строежи от трета категория, буква “д”, са сградите и съоръженията на електрическите централи, топлоелектрическите централи, вкл. за комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, отоплителни централи, инсталации за оползотворяване на отпадна топлинна енергия и на възобновяеми енергийни източници с мощност до 25 MW.
Законодателят е разделил в зависимост от мощността и електроцентралите от възобновяеми енергийни източници, на строежи съответно от ПЪРВА, ВТОРА И ТРЕТА КАТЕГОРИЯ.Съгласно Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Балчик обаче, приета с решение 219 по протокол №26/22.01.2009г. в Раздел V - Такси за технически услуги - чл.40, Общинският съвет не е дал възможност таксите да бъдат различни за различните категории. Според засегнати от наредбата, кметът на Балчик не правел разлика между строителен обект от първа, втора, или трета категория. Таксите и за трите категории били 20 000 лева за одобрение на комплексен инвестиционен проект и 10 000 лева за разрешение за строеж. Общо 30 000 лева. Читателите питат: колко е броят на разрешителните за строеж от втора и трета категория, таксувани като първа от периода на приетата на 22 януари 2009 г. наредба; колко са парите, събрани за технически услуги и за какво са изразходвани тези пари. Според тях става въпрос за милиони, събрани от общинската администрация.

През октомври 2010 г. съветниците на община Балчик отмениха собственото си решение за приходи (в размер на 1 650 000 лева) от такси за технически услуги. Така на практика местният парламент на Белия град реши „Тесса Енерджи” да заплати на общината еднократна такса от по 5 000 лева за издаване на разрешения за строеж на два ветроенергийни парка в района на селата Стражица, Кремена и Тригорци, поради обществения интерес и захранването на свободна работна сила. Съгласно общинската наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, таксата за технически услуги, както стана известно, за всеки един ветрогенератор е 30 000 лева. С решението за горните генератори обаче вместо за 38 ветрогенератора да се заплатят по 30 000 лева, в хазната на Балчик влизат едва 10 000 лева. Това силно разсърдило кмета Николай Ангелов и той напуснал заседанието. Заместник-кметът на Балчик Митко Петров пък съобщил, че има интерес за изграждането на още над 300 перки от други фирми над Балчик, но фирми роптаели срещу цената от 30 000 лева. При подобна цена бюджетът щял да бъде ощетен с 10 милиона лева.

Проектът за бюджет на община Балчик за 2011-та красноречиво сочи, че общината разчита на собствени приходи. Очевидно парите от вятърните мелници са едно солидно перо в тях. Финансовата рамка на бюджета е в размер на 28 536 996 лева, от които държавните дейности са в размер на 6 752 749 лева, а общинските дейности са 21 784 247 лева. Планираните данъчни приходи са в размер на 6 064 025 лева, а собствените приходи - 151 923 07 лева. Т.е. близо 25 пъти повече. Общината-отличничка бе дадена за пример от Агенцията за кредитни рейтинги и анализи. Оценката в краткосрочен план е възможно най-високата - bgP-1. Според анализаторите основните положителни фактори, влияещи върху рейтинга, са добрата реализация на собствените приходи и наличието на краен баланс със знак плюс. С тази атестация, на жалващите се от методите на община Балчик ще им бъде много трудно да пробият в прокуратурата, където вече са подали жалби. Очевидно всяка община у нас се превръща в отделно шерифство, а при всеобщата бедност победителите не ги съдят. Всъщност в момента се чака съдебно решение на една от ощетените фирми. Според тях на онова заседание, на което кметът си тръгнал ядосан, е била прокарана еднократно корупционна сделка, а кметът се разсърдил театрално. Разбира се, това е тяхно предположение. Окстава да видим как ще се произнесе съдът.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама