Правителството ще се ангажира с помощ за производството и за навлизането на електромобили в страната, важно е да се избере подходящ бизнесмодел.
Това каза министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков при откриването на двудневна конференция за електрическите возила, организирана от неговото министерство. Създадена е работна група, която подготвя пакет от мерки за стимулиране на въвеждането на коли на ток, съобщи министърът. В петък ще бъдат огласени първите й предложения.
Столичният хотел “Хилтън” се оказа тесен да побере всички участници в конференцията. Четири миниколички, “баничарка” на ток и няколко велосипеда с акумулатори цял ден се радваха на интереса на гостите на конференцията и любознателни граждани. “С изграждането на т. нар. умни мрежи електромобилите могат да се използват за туширане на пиковете на потребление в мрежата, като се тегли ток от техните батерии”, каза Трайчо Трайков. “Когато потреблението е най-ниско, зареждането на акумулаторите им ще осигури консумация, за да не се налага да се намалява производството”, обясни вещо той. След речта си на конференцията министърът подкара синьо електрическо мицубиши. Очаква се днес и премиерът Бойко Борисов да направи тест драйв на автомобил на ток.
Официалната продажба на електромобили у нас вече започна. В четвъртък дилърът на “Пежо” - “София Франс Ауто”, подписа първите договори за продажба на две коли от модела iOn. Цената на натъпканите с всички екстри автомобилчета е 35 500 евро за бройка. Техните купувачи са банката “Сосиете женерал” и медийната агенция “Аргент”. Освен “Пежо iOn” у нас ще може да се купят и технологичните му близнаци “Мицубиши i-MIEV” и “Ситроен C-Zero”. Базовата цена на количките е около 30 000 евро без ДДС. Подобни автомобили с двигател с вътрешно горене струват три пъти по-евтино. Возилата на ток харчат електроенергия за 2,50-3,00 лв. на 100 км при минимален разход от 15 лв. за бензин или нафта. Батериите им се зареждат за около 6 часа, като позволяват пробег от около 150 километра.
В България няма каквито и да е облекчения за покупката и притежаването на ековозилата, така че хипотетично разликата в цената може да се избие от икономията на гориво чак след навъртането на над 300 000 километра. Друг е въпросът дали при такъв пробег няма да се наложи смяна на скъпоструващата литиево-йонна батерия, която формира над половината от цената на возилата. От Индустриалния клъстер “Електромобили” предлагат държавата да дава премия до 5000 лв. при покупката на нов електромобил. Организацията иска ековозилата да не плащат данък и винетки 5 години. Британската компания Zero Carbon 2020 започва сглобяване на електромобили в Стара Загора през второто тримесечие на 2011 г., съобщи на конференцията директорът й Джейми Робъртсън. Мениджърът не даде подробности, но на доста скромния сайт на компанията пише, че тя ще произвежда от спиращи дъха спортни коли до возила за обществен транспорт. (Труд)