
Ситуацията с недостига на бензин в някои бензиностанции върви към нормализиране. Проблемът, за който сигнализираха потребители през последната седмица не е в наличността на гориво, а в доставките на биетанол – добавка, която по закон трябва да е 10% от състава на бензина. Това каза председателят на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев.
В страната има достатъчно минерален бензин, дори повече от необходимото. Реалният недостиг на бензин е бил ограничен и частичен – липси е имало само на отделни бензиностанции и то временно, като в близки обекти гориво е имало. Усещането за „криза“ е било значително по-голямо от самия проблем.
Затрудненията дошли от няколко съвпаднали фактора: затваряне на завод в Унгария, митнически пречки, по-слабо производство на суровина (тъй като биетанолът се прави от земеделски култури) и липсата на пристанище в България, през което да се внасят големи количества. Така вносът става само с цистерни, което забавя процеса.
Биетанолът е вид етилов алкохол, произведен от растителна суровина като царевица, пшеница или захарна тръстика, който се използва като задължителна добавка в бензина в ЕС. Той намалява вредните емисии, повишава октановото число, подпомага постигането на екостандартите и намалява зависимостта от изкопаеми горива. В европейските норми е заложено съдържание от поне 10% биетанол в бензина (E10), поради което гориво без тази добавка не може да бъде пуснато в продажба.
По думите на Бенчев пред БТА доставките вече започват да се стабилизират и не се очаква цените да скочат. Напротив – през последния месец и половина бензинът е поевтинял с около 1,5%, а дизелът – с 2%.
Често новини за „липси“ и „ръст на цените“ при горивата се преекспонират, дори когато ситуацията е под контрол. Това създава паника и кара хората да купуват повече „за всеки случай“, което увеличава оборота на търговците.
Темата може да се използва и политически – за натиск върху управляващи или за подгряване на общественото напрежение. Освен това медиите знаят, че думите „гориво“, „скок на цените“ и „недостиг“ привличат внимание, дори фактите да са далеч по-спокойни. Така временен логистичен проблем лесно се превръща в усещане за криза, което обслужва определени интереси.