
Софийската градска прокуратура започна проверка за бонуси на ръководни служители в Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) на стойност над 2,2 млн. лв. Средствата са изплатени за периода от януари 2024 г. до март 2025 г. на 174 началници в системата. Разследването е възложено на Комисията за противодействие на корупцията със срок от два месеца.
Паралелно регионалният министър Иван Иванов нареди вътрешен одит, който да установи дали при формирането и изплащането на допълнителните възнаграждения са спазени всички нормативни изисквания и вътрешни правила.
Случаят стана публичен след сигнал от председателя на Института за пътна безопасност Богдан Милчев. Той поставя под съмнение „добре свършената работа“, за която са били наградени шефовете в агенцията, като посочва лошото състояние на пътната мрежа, липсата на ремонти и непрозрачността при поддръжката.
От АПИ отхвърлят обвиненията, заявявайки, че бонусите са отпуснати по закон и се отнасят за всички служители в централната администрация, областните пътни управления, Националното тол управление и Института по пътища и мостове.
Спорът между двете страни продължи с остри изявления. Милчев обвини АПИ в непрозрачност и „кухи договори“, а агенцията контрира, че твърденията са манипулативни.
Случаят поставя няколко остри въпроса: как е възможно да се разпределят милиони за „добри резултати“, когато пътната безопасност в България остава сред най-лошите в ЕС, а трагични инциденти и сигнали за опасни участъци продължават да се трупат? Подобни практики не само подкопават доверието в институциите, но и създават усещане, че отговорността за лошото състояние на инфраструктурата се замита под килима срещу щедри бонуси.