Пределната цена на таксиметровия превоз да е между 1,15 и 2,70 лева на километър на територията на София. Разчети на транспортното министерство пък показват 1,90 лв./км.
В сряда парламентът промени закона за автомобилните превози, с което даде възможност общинските съвети да определят пределни цени на тарифата за таксиметров превоз, които ще могат да се актуализират минимум веднъж годишно.
В Столичната община са постъпили предложения от четирите най-големи таксиметрови компании, като само една от фирмите е предложила пределна цена от 1,50 лв. на километър. Друга фирма е разделила пределните цени на две – за деня да е 1,15 лв. на километър, а за нощта – 1,35 лв, предаде БТА.
Третата компания предлага пределна цена от 2,71 лв. за километър таксиметров пробег, като разчетът й е върху средния годишен пробег на едно такси – 80 хиляди километра, от които 45% са платени (с клиент). Според същите сметки средният разход на автомобил е 9,77 л на сто километра, а цената, която се сочи като параметър, е цената на литър бензин. В разчета за предложената пределна цена са включени и разходите по заплати на двама водачи плюс допълнителните разходи, които има едно такси.
Четвъртата компания предлага пределната цена да е умножената по две цена на най-евтиното гориво. Фирмата обаче не е уточнила какво да се има предвид – газ или бензин. Твърде възможно обаче е това да е цената на килограм природен газ, тъй като голяма част от таксиметровите автомобили го ползват като гориво, а средната му цена в момента в София е между 1,20 и 1,30 лв. за килограм.
Според последните данни от дирекция „Транспорт“ на общината 5600 са жълтите автомобили в София, които са заплатили таксата от 50 лева и са с редовно разрешително за извършването на таксиметров превоз през тази година. Всяко 8 от 10 таксита е в компания за организирани таксиметрови услуги, сочи статистиката.
Разчети за пределната цена на километър таксиметров пробег прави и транспортното министерство. Експертите там са пресметнали, че цената на километър пробег е някъде около 1,90 лв. В тази сметка влизат разходите за нов автомобил – лизингови вноски на година, маркирането му, поставянето на таксиметровия апарат, регистрацията му в метрологичния контрол, поставянето на GPS. Към тях се добавят и другите административни разходи, които има един таксиметров автомобил – технически преглед, разрешително, изпити на водача, регистрация в „Пътна полиция“, застраховки, месечната такса за радиостанция и пътна книжка, както и данъкът за превозното средство. Заложената брутна заплата за водача на такси е 1000 лева, среднодневният пробег е 200 километра, от които 40% е празен пробег, а горивото, залегнало в калкулациите, е бензин.