НОВИНИ


Джузепе Фарина – първият шампион във Формула 1, войник на скоростта

0 3470 03.09.2025
Джузепе Фарина – първият шампион във Формула 1, войник на скоростта

На 3 септември 1950 г., преди 75 години, на „Монца“ историята на Формула 1 получава своя първи световен шампион. Джузепе "Нино" Фарина – аристократ от Торино, доктор по политически науки и безкомпромисен пилот – побеждава в решителното състезание срещу Хуан Мануел Фанджо и Луиджи Фаджоли. Така печели първата титла в новородения шампионат.


Фарина вече е спечелил Гран при на Силвърстоун и Брeмгартен. В „Монца“ Фанджо стартира от пол, но отпада два пъти заради технически проблеми. Фаджоли не издържа на темпото. Фарина преминава финала с минута преднина и влиза в историята като първия шампион на Формула 1, пише Motorsport Magazine.

 

Описват го като хирург и войник на скоростта. Извън пистата е изискан, образован, аристократ – прецизен като хирург. Кара с изключителна чистота, линии почти геометрични, движения премерени.

 

На пистата обаче е безмилостен – блъска, избутва, влиза агресивно в завоите. В няколко случая негови маневри причиняват тежки инциденти. В това отношение е войник – груб, готов на битка, без да се щади.





Тримата „Ф“ – три различни характера


Фанджо олицетворява елегантност и механична чувствителност. Фаджоли е старомоден и избухлив ветеран, прозвището му е „Разбойникът от Абруцо“.

Фарина е най-противоречивият – изискан джентълмен извън пистата и безмилостен боец върху нея. Кара със стилистична прецизност, но често избутва съперници. През 30-те години няколко негови маневри водят до фатални катастрофи.

 

Самият Фанджо казва: „Фарина караше като луд. Смятахме, че го пази Светата Дева, но и нейното търпение има граница“.

 

Първи шампион, но не и доминатор


След 1950 г. Фарина вече не успява да повтори успеха си. Фанджо печели пет титли и остава икона, докато Фарина остава с единствена корона. Въпреки това статистиката му е впечатляваща – 20 подиума от 33 старта в световния шампионат, плюс редица победи в несветовни Гран при.

 

След оттеглянето си през 1955 г. той не намира нова роля в спорта. Работи епизодично за Alfa Romeo и Jaguar, посещава падока, но остава в сянка.





Последното пътуване


През 1966 г. американският режисьор Джон Франкенхаймер го кани за консултант на филма Grand Prix. Фарина тръгва с личния си Lotus Cortina за срещата във Франция. В Алпите губи контрол и загива на място. Умира по свой начин – бързо, на лимита, а не в болнично легло.


Фарина не остава в колективната памет така, както Фанджо или Мос. Но без него страницата на Формула 1 нямаше да започне. Той е първият световен шампион – елегантен и жесток, учен и авантюрист. 


Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама