
Meta Platforms и TikTok убедиха съда на ЕС, че Брюксел е сгрешил при изчисляването на надзорната такса по новите дигитални правила. Съдът нареди на Европейската комисия да пренапише методологията, но компаниите няма да получат обратно платените вече пари.
Meta и TikTok, собственост на ByteDance, заведоха дела срещу Европейската комисия заради такса от 0,05% от годишния им нетен доход в световен мащаб. Тази такса покрива разходите на ЕС по наблюдението за спазване на правилата в рамките на DSA.
Размерът на таксата зависи от броя на средните месечни активни потребители и от това дали компанията е отчела печалба или загуба за предходната финансова година. Двете компании твърдяха, че методологията е погрешна и води до непропорционални такси.
Общият съд в Люксембург (част от Съда на Европейския съюз) постанови, че начинът, по който се изчислява надзорната такса, е неправилен. Таксата е 0,05% от годишния глобален нетен доход на компаниите. Тя зависи и от броя на активните месечни потребители. Съдиите заявиха, че методологията е трябвало да бъде въведена с делегиран акт, а не с изпълнително решение.
Съдът даде на Европейската комисия 12 месеца да поправи грешката и да създаде нова правна основа. Засега няма да се връщат вече събраните такси.
Как реагираха компаниите и Комисията?
Европейската комисия коментира, че принципът на таксата е потвърден. „Решението на съда изисква чисто формална корекция на процедурата. Имаме 12 месеца да приемем делегиран акт, за да формализираме изчисляването на таксата и да приемем нови изпълнителни решения“, заяви говорител на институцията.
TikTok приветства решението: „Ще следим внимателно развитието на делегирания акт“.
Meta също се обяви за промяна: „В момента компании, които отчитат загуба, не плащат, дори ако имат голяма потребителска база или създават по-голяма регулаторна тежест. Това оставя другите да поемат по-голяма и непропорционална част от общата сума. Очакваме недостатъците в методологията да бъдат отстранени“.
Какво означава това за сектора?
Законът за цифровите услуги влезе в сила през ноември 2022 г. Той изисква от големите онлайн платформи да премахват незаконно и вредно съдържание. При нарушения могат да бъдат наложени глоби до 6% от годишния глобален оборот.
Освен Meta и TikTok, такса плащат още Amazon, Apple, Booking.com, Google, Microsoft, X на Илон Мъск, Snapchat и Pinterest. Решението на съда може да промени правилата и за тях.