
Половин век след премиерата на „Челюсти“ Стивън Спилбърг си спомня хаоса на снимачната площадка – от отказващите да работят механични акули до „масовото морско повръщане“. Режисьорът признава, че по време на снимките е бил убеден, че кариерата му приключва, но точно този филм променя не само живота му, а и цялото кино.
„Мислех, че това ще е последният ми филм. Всички ми повтаряха: „Няма да те наемат повече“, разказа Спилбърг в Лос Анджелис, където се открива изложба по случай 50-годишнината от класиката.
Снимките на „Челюсти“ през 1974 г. на остров Мартас Винярд се превръщат в кошмар – времето, теченията, регатите и три капризни механични акули, наречени „Брус“. Никой не ги беше пробвал в солена вода и резултатът беше катастрофален: течове, блокажи и повреди почти всеки ден.
„Никога не съм виждал толкова повръщане – шест месеца на море и всички бяха болни. Само аз нямах време да се разболея“, шегува се режисьорът.
Въпреки драмата, „Челюсти“ се превръща в първия истински летен блокбъстър. Носи „Оскари“ за монтаж и музика и изстрелва Спилбърг към най-влиятелните имена в Холивуд. Легендарният саундтрак на Джон Уилямс – онова зловещо „дън-дън“ – и напрегнатият монтаж на Верна Фийлдс стават еталон за киното на ужаса и трилъра.
Новата изложба в Академия Мюзиъм събира над 200 предмета от продукцията – от макети и реквизит до емблематичния буй от първата сцена. „Как някой е съумял да го запази половин век? Аз самият не знаех!“, удиви се Спилбърг. Посетителите ще могат да видят и части от оригиналните акули, както и редки кадри от снимачния процес, които показват как един технически кошмар се превръща в шедьовър.
„Да снимаш в океана беше безумие, но именно това направи филма толкова истински. Трябваше да повярваш, че „Брус“ е там, под водата“, казва кураторката на изложбата Джени Хъ.