
Днес над 2300 училища в страната отварят врати за началото на новата учебна 2025/2026 година. В класните стаи ще седнат повече от 716 000 ученици, сред които около 57 000 първокласници. Броят им е по-нисък от предходни години – сигнал за задълбочаващия се демографски срив, който вече ясно личи в образователната система.
В училищата и детските градини ще работят близо 95 500 педагози. Те ще посрещнат децата с тържествено биене на първия звънец, но и с усещането, че зад празничната атмосфера се крие тревожна реалност. В редица класни стаи чиновете ще останат празни, особено в по-малките населени места, където училищата се борят за оцеляване заради липсата на деца.
Според министъра на образованието Красимир Вълчев броят на първолаците отразява „общите демографски тенденции“. Но тези тенденции не са просто статистика – те носят със себе си социални последици: обезлюдени села, намаляващ брой учители в провинцията, а също и все по-голяма концентрация на деца в големите градове, което води до неравен достъп до качествено образование.
Успоредно с официалния старт на учебната година продължава и т.нар. Механизъм за обхват – държавен опит да върне в училище децата, които все още не са записани или са отпаднали от системата. Този процес е показателен: докато част от училищата се пълнят трудно, други трябва активно да издирват деца, за да запълнят класовете.
Учебната година започна на 1 септември и за 405 български неделни училища в 43 държави по света. Така България посреща 15 септември с двоен контраст – намаляващ брой ученици у дома и нарастваща българска общност в чужбина, която продължава да търси връзка с родния език и култура.
Така първият звънец звучи едновременно празнично и тревожно – като напомняне, че класната стая все по-често става огледало на демографската криза в страната.