
Китай произвежда повече коли, отколкото може да продаде, а последиците се усещат далеч извън страната. Европа се готви за нашествие на евтини модели, а Вашингтон почти забрани китайския внос. Растат страховете, че евтините китайски коли ще изместят местните производители.
Свръхпроизводство и рекордни намаления
В китайски търговски центрове нови автомобили се предлагат с невиждани отстъпки. Местни модели на Audi струват наполовина, а SUV на FAW е с 60% под каталожната си цена. Причината е проста – страната има твърде много автомобили и твърде малко купувачи, пише Ройтерс.
Години на субсидии и държавни програми направиха Китай световен лидер в електромобилите. Но същите политики доведоха до свръхкапацитет – заводите могат да произведат два пъти повече коли, отколкото пазарът може да поеме.
Дилъри и производители на ръба
Проучвания показват, че едва 30% от дилърите в страната работят на печалба. Останалите продават на загуба или прибягват до трикове – регистрират и застраховат непродадени автомобили, за да ги отчетат като „продадени“ и да получат бонуси от производителите.
Хиляди чисто нови коли попадат при посредници като компанията Zcar, която ги продава на социални мрежи или ги изнася в чужбина като „втора употреба“ с нулев пробег. Част от автомобилите дори завършват в гробища за коли, изоставени и обрасли с трева.
Глобалното отражение
Европа се опасява, че заливането с евтини китайски коли ще съсипе местната индустрия. Делът на чуждестранните марки на китайския пазар вече падна от 62% през 2020 г. до 31% тази година.
В Съединените щати властите почти изцяло ограничиха вноса на китайски автомобили, позовавайки се на опасения за националната сигурност и нелоялна конкуренция.
Несигурно бъдеще
Анализатори прогнозират, че от над 120 марки електромобили и хибриди в Китай до 2030 г. ще оцелеят едва 15. Въпреки това местните власти продължават да стимулират производството с евтина земя и субсидии, защото всяка провинция иска свой завод и нови работни места.
„Проблемът със свръхкапацитета е системен“, казва икономистът Майкъл Петис. „Автомобилният сектор е принуден да върти педалите непрекъснато, дори когато губи пари“.
Големите играчи като BYD и Geely вероятно ще оцелеят, но стотици по-малки производители са застрашени. Светът наблюдава с тревога, защото съдбата на китайския автомобилен пазар ще има отражение върху глобалната икономика и конкуренция.