
Отстраняването на Кимъл от Дисни показва нарастващия контрол на Тръмп върху медиите, коментират наблюдатели.
Внезапното отстраняване на водещия на токшоуто Джими Кимъл от ABC под натиск от Федералната комисия по комуникациите е поредната демонстрация на властта, която президентът Доналд Тръмп притежава, за да подчинява медиите, развлекателните и цифровите платформи на волята си. Той използва политически натиск, за да заглуши критиките и да накаже институциите, които смята за предубедени срещу него.
Ходът, който дойде след забележките на Кимел за убийството на Чарли Кърк, разтърси американските медии и развлекателна индустрия и засили опасенията относно свободата на словото. Назначеният от Тръмп председател на Федералната комисия по комуникациите Брендън Кар заплаши да отнеме лицензите на станции, които излъчват програми, които той нарече „боклук“.
Компании като CBS, платформите на Meta и редакционните страници на Washington Post и Los Angeles Times са направили редакционни или оперативни промени след преизбирането на Тръмп по начини, които предполагат по-малко враждебно отразяване на президента.
Самият Доналд Тръмп си позволи да каже, че шоуто на Джими Кимъл, едно от най-популярните в САЩ, всъщност е спряно заради нисък рейтинг, а водещия заклейми като неспособен и без никакви таланти.
Този ход на Тръмп изведе хиляди американци на протести срещу все по-затягащата се хватка на президента не само над политическия, но и обществения живот в страната.
Хора със саморъчно направени табели и плакати излязоха по улиците на Ню Йорк и Лос Анджелис. Сред тях се четяха лозунги като „Бойкотирайте Дисни“, „Не на фашизма“, „Започва да прилича много на Русия“.
„В момента в голяма част от основните ни медии в Съединените щати се наблюдава продължаващо залитане надясно“, каза Виктор Пикард, професор по медийна политика и политическа икономия в Училището по комуникации „Аненберг“ към Университета на Пенсилвания. „Очаквам да видя още от това в бъдеще. Няма противодействаща сила.“
Решението в сряда вечер е вторият път след преизбирането на Тръмп, в който компанията майка на ABC, Walt Disney предприе действия в отговор на коментари в ефир. През декември телевизията се съгласи да даде 15 милиона долара на президентската библиотека на Тръмп, за да уреди дело, което той беше завел заради забележки на водещия Джордж Стефанопулос за обвиненията в сексуално насилие, повдигнати срещу Тръмп от писателката Е. Джийн Карол.
„Всички са ужасени“, каза Стив Крофт, дългогодишен кореспондент на „60 минути. „Нещото, което ме плаши най-много в тази администрация, е този подход към отмъщението, преследването на враговете им. Те очевидно преследват хората от новините. Това е начело в списъка им.“
Дисни отказа коментар.
„Джими Кимел е свободен да си прави каквито лоши шеги иска, но частна компания не е задължена да губи пари, като продуцира непопулярно предаване“, каза говорителката на Белия дом Абигейл Джаксън. „Ужасният продукт на Джими Кимел не е проблем със свободата на словото; това е проблем с таланта.“
Натискът върху традиционните медии идва, след като консерваторите успешно накараха дигиталните платформи да намалят модерирането на съдържание, което те представиха като предубедено.