
Президентът на САЩ Доналд Тръмп в четвъртък представи нов кръг от наказателни мита върху широка гама вносни стоки. Ще наложи 100% мито върху маркови лекарства и 25% върху тежкотоварни камиони, които ще влязат в сила следващата седмица.
Митата са ключова характеристика на втория му мандат. Вече обхващат такси от 10% до 50% върху различни търговски партньори и целеви налози върху множество продукти. Те хвърлят сянка върху световната икономика и парализират бизнес решенията.
Какво обхващат новите мита
Обявленията, направени в Truth Social, включват:
- 100% мито върху всички патентовани или маркови лекарства, освен ако компанията вече не строи завод в САЩ;
- 50% мито върху кухненски шкафове и баня;
- 30% върху мека мебел;
- 25% върху тежкотоварни камиони.
Тръмп мотивира новите тарифи с „масираното заливане на пазара“ от чуждестранни продукти.
Пазарна реакция
Акциите на фармацевтични компании в Азия паднаха:
- австралийската CSL достигна 6-годишно дъно,
- японската Sumitomo Pharma се срина с над 5%,
- индексът Hang Seng Biotech спадна с около 2,5%.
Спад отчетоха и китайските производители на мебели.
Реакции и последици
Фармацевтичната индустрия в САЩ предупреди, че митата могат да подкопаят нови инвестиции за стотици милиарди долари.
Междувременно Вашингтон започна поредица от разследвания за „националната сигурност“ при вноса на редица продукти – от полупроводници до минерали – за да обоснове бъдещи мита.
Тръмп използва тарифите и като инструмент във външната политика – за натиск върху търговски партньори и за приходи. Според финансовия министър Скот Бесент, САЩ може да съберат 300 млрд. долара до края на годината.
Рискове и въздействие
Фармацевтика: над половината от суровините за лекарства в САЩ се произвеждат в страната, останалото – основно в Европа и съюзнически държави.
Мебели: вносът в САЩ е 25,5 млрд. долара (2024), като 60% идват от Китай и Виетнам.
Камиони: новите мита може да вдигнат транспортните разходи и да окажат натиск върху инфлацията. Най-големият износител е Мексико, чиито доставки са утроени от 2019 г.
Американската търговска камара предупреди, че основните доставчици на тежкотоварни камиони – Мексико, Канада, Япония, Германия и Финландия – са съюзници и не представляват риск за националната сигурност.