
Европейската комисия „внимателно наблюдава“ как големите технологични компании интегрират изкуствен интелект в своите услуги и дали това отговаря на правилата на ЕС за цифрова конкуренция. Това се казва в писмо на еврокомисаря по технологиите Хена Вирккунен до членове на Европейския парламент, датирано от 24 септември и цитирано от Politico.
„Наблюдаваме, че в редица случаи изкуственият интелект се интегрира в други услуги, като онлайн търсачки или социални мрежи“, пише Вирккунен.
Meta вече е внедрила своя AI Assistant в Instagram, а Google поставя автоматично генерирани от ИИ обобщения най-отгоре в резултатите от търсене.
Според Комисията, когато големите платформи въвеждат изкуствен интелект, те остават обект на редица задължения по Закона за цифровите пазари (Digital Markets Act – DMA). Някои от водещите компании в тази сфера – Google, Microsoft и Meta – вече са определени като „гейткийпъри“ с доминиращо положение.
Писмото напомня на тези компании, че са ограничени в начина, по който обработват, комбинират и използват данни между различните си услуги. Освен това платформите трябва да дадат възможност потребителите да променят настройките по подразбиране, включително за интегрираните AI функции.
ЕК започна преглед на правилата за цифрова конкуренция през юли, с особен фокус върху изкуствения интелект и как регламентът може да гарантира „справедлив и отворен за конкуренция AI сектор в ЕС“.
Холандската евродепутатка Ким ван Спарентак (Зелени), която по-рано тази година призова ИИ да бъде включен в обхвата на DMA, приветства решението:
„Големите технологии се опитват да разширят доминацията си и в пазара на изкуствен интелект, като крадат данните ни и ги използват за обучение на своите модели или ги интегрират в приложенията без наше съгласие. Комисията е категорична: това не е позволено от DMA.“