
Обвинен беше екипажът на танкера Eagle S за нарушаване на телекомуникационни връзки поради небрежност. 11-тонната котва на кораба се е влачила 90 километра по морското дъно.
Финландски окръжен съд постанови днес, че няма юрисдикция да повдига обвинения срещу капитана и двамата служители на петролния танкер Eagle S, които са обвинени в скъсване на подводни електрически и интернет кабели в Балтийско море миналата година.
Финландия заяви, че Eagle S е част от скрита флотилия от танкери, използвани от Русия за заобикаляне на санкциите върху износа на петрол. Инцидентът от 25 декември беше част от поредица прекъсвания на кабели и газопроводи в Балтийско море, поставяйки силите на НАТО в региона в повишена бойна готовност. Русия отрече участие в прекъсването на кабелите.
Делото беше сред първите съдебни опити за наказване на заподозрени извършители за повреждане на критична подводна инфраструктура, но е усложнено от разпоредбите на международното морско право и трудността при доказване на престъпно намерение. Тримата членове на екипажа отрекоха обвиненията.
„Днес Окръжният съд издаде решение, с което отхвърли обвинението по делото заедно с исковете за обезщетение, произтичащи от обвинението, тъй като не беше възможно да се приложи финландското наказателно право към случая“, се казва в изявление на съда.
Съгласно Конвенцията на ООН по морско право, правомощието за преследване на всяко престъпление принадлежи на държавата на знамето на кораба или на родните страни на обвиняемите. Корабът е плавал под флага на островите Кук.
Танкерът, превозващ руски петрол, е влачил котвата си с тегло 11 000 кг в продължение на 90 км по морското дъно на Финския залив, скъсвайки финландско-естонския захранващ кабел Estlink 2 и четири интернет линии.
Финландия обвини грузинския капитан, както и грузинския първи офицер и индийския втори офицер, в утежнено престъпление и утежнена намеса в телекомуникациите.
Съдебните документи показват, че обвиненията се основават на твърдения за груба небрежност от страна на екипажа относно лошото състояние на котвената лебедка на кораба, а не на твърди доказателства, че котвата е била умишлено пусната, за да причини щети.
Подсъдимите заявиха в съдебното заседание, че котвата на кораба е паднала незабелязано поради технически неизправности в лебедката, която е трябвало да я държи на място. Те също така отхвърлиха исковете на собствениците на кабели за обезщетение за десетки милиони евро.
Прокурорът поиска от съда да осъди подсъдимите на минимум две години и половина лишаване от свобода.
Съдът отмени забраните за пътуване на обвиняемите в края на процеса през септември и оттогава те напуснаха Финландия. Не бяха повдигнати обвинения срещу собственика на кораба и плавателният съд беше освободен от финландски арест през март.