
Петнайсет години след премиерата си, шедьовърът на Дейвид Финчър и Арън Соркин звучи по-актуално от всякога. Когато „Социалната мрежа“ излезе през 2010 г., Facebook още беше любопитен експеримент, а днес филмът изглежда като предупреждение, което не сме чули навреме – за амбицията, самотата и опасната власт на дигиталните империи.
Режисиран от Дейвид Финчър и написан от Арън Соркин, „Социалната мрежа“ проследява пътя на Марк Зукърбърг (Джеси Айзенбърг) – от студентската му стая в Харвард до създаването на една от най-влиятелните компании в историята. Премиерата на 1 октомври 2010 г. бележи не просто началото на един от най-награждаваните филми на десетилетието, а и началото на ерата на социалните медии, която тепърва щеше да промени света.
Днес, когато Facebook, Instagram и X (бивш Twitter) управляват информационния поток и социалната динамика на планетата, „Социалната мрежа“ изглежда като пророчество. Финчър и Соркин не просто разказаха историята на технологичен успех, а разкриха нещо по-дълбоко – мрачната страна на дигиталната революция, родена от детска несигурност, нарцисизъм и жажда за признание.
„Това е първият път, когато толкова млади хора получават толкова много власт“, казва д-р Нийл Арчър, преподавател по кино в Keele University. И наистина – героите на Соркин не са зрелите индустриалци на стария капитализъм, а деца в качулки и дънки, които не знаят как да се държат на официална вечеря, но могат да променят света с един ред код.
Подобно на класики като Citizen Kane, The Godfather и There Will Be Blood, филмът поставя болезнени въпроси за цената на успеха, алчността и предателството – но през погледа на дигиталното поколение. Финчър и Соркин показват свят, в който „харесванията“ заменят любовта, а „приятелствата“ се превръщат в транзакции.
В последната сцена Зукърбърг седи сам, натискайки бутона „refresh“, за да види дали бившата му приятелка е приела поканата му за приятелство. Това не е просто кадър от филм – това е образ на милиони хора, хванати в примката на собственото си виртуално огледало.
Днес, 15 години по-късно, Арън Соркин подготвя продължение – The Social Reckoning („Социалното разплащане“) с Джеръми Стронг в ролята на по-зрелия Зукърбърг. Очакванията са големи: дали този път историята ще ни покаже изкупление или окончателно ще потвърди, че социалните мрежи вече не принадлежат на хората, а хората – на тях?