
Подводницата Titan на американската компания OceanGate се е имплодирала – тоест смачкала се е навътре под огромното налягане на дъното на океана. Това се е случило по време на спускане към останките на кораба „Титаник“ през юни 2023 г. Официалният доклад на американския Национален съвет за безопасност на транспорта (NTSB) посочва, че причината е лошо инженерство и липса на достатъчно тестове.
Какво установи разследването?
Инженерите на OceanGate не са проверили колко здрава е конструкцията на подводницата. Според доклада те не са знаели реалната ѝ якост и не са забелязали, че корпусът е бил вече повреден. Тя е трябвало да бъде извадена от употреба преди последното ѝ пътуване, пише BBC.
При инцидента са загинали всички петима души на борда, включително шефът и съосновател на OceanGate – Стоктън Ръш.
Игнорирани предупреждения
NTSB е открил сериозни проблеми в „културата на безопасност“ в компанията. Някои служители са казали, че безопасността е била приоритет. Но други – включително бивш директор и техник – са описали среда, в която предупрежденията за рискове са били пренебрегвани.
Един техник е предупредил ръководството, че OceanGate приема хора, които плащат по 250 000 долара за място в подводницата, но ги нарича „участници в мисията“, а не пътници. Това е незаконно според американските правила, защото експериментални подводници нямат право да превозват пътници срещу заплащане.
Техникът разказал, че е казал на Ръш: „Не можеш просто да смениш титлата на човек, когато взимаш пари от него“.
По негови думи Ръш отговорил: „Ако бреговата охрана стане проблем, ще си купя конгресмен и всичко ще се оправи“.
Фаталното пътуване
Titan изчезна в Северния Атлантик по време на спускане към останките на Титаник, които се намират на около 600 километра от Сейнт Джонс, Канада.
По-късно се разбра, че подводницата се е смачкала на дълбочина от 3363 метра – само на няколкостотин метра от мястото, където лежи Титаник (на 3880 метра).
Подводницата е била дълга 6,7 метра. Тялото ѝ е било направено от въглеродни влакна и титан – комбинация, която експертите смятат за рискова при толкова голямо налягане.
Опасни пропуски
Американската брегова охрана вече беше публикувала доклад през 2023 г., в който се казва, че трагедията е „предотвратима“. Тя обвини OceanGate в „фатално погрешни“ практики за безопасност.
NTSB добавя, че липсата на ясни правила за експериментални дълбоководни съдове е помогнала компанията да заобиколи стандартите.
Какво ще се промени?
OceanGate е прекратила напълно дейността си след трагедията.
Сега NTSB препоръчва на американската брегова охрана да направи проучване и да създаде по-строги правила за подводници, които превозват хора.
Защо тази подводница беше важна?
Titan беше първият частен проект, който обещаваше да направи спусканията до „Титаник“ достъпни за „обикновени хора“ срещу заплащане. Това беше символ на нова ера в частните експедиции към дълбините на океана – подобно на частните космически полети.
Но катастрофата показа колко опасно е да се пренебрегват инженерните стандарти в името на иновациите и печалбата.
Трагедията с Titan стана предупреждение за целия свят, че дълбоководните изследвания изискват строга наука, а не авантюризъм.