В България вече ще има ясни правила и контрол за всяка атракция – и на сушата, и във въздуха, и по вода, каза министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов. В него са включени редица изисквания и задължения.
Вицепремиерът потвърди, че на днешното правителствено заседание е приет проектът на Закон за общите изисквания за безопасност при предоставяне на атракционни услуги, представляващи източник на повишена опасност, който бе залегнал в дневния ред на заседанието.
„Животът и здравето на българските граждани не могат да зависят от случайността“, заяви министър Караджов.
Той каза, че законопроектът е изготвен след серия от инциденти и случаи, които, по думите на Караджов, са показали липсата на единна уредба и ефективен контрол върху дейностите, свързани с атракционните съоръжения.
„С новия закон държавата създава ясна рамка за безопасност, задължителна застраховка и контрол върху всички атракционни дейности – от водните забавления по Черноморието, през въжените паркове и батути, до въздушните полети и автомобилните обиколки. Целта е да се гарантира животът и здравето на гражданите, като същевременно се създадат предвидими условия и за бизнеса.“
В новия закон са заложени следните конкретни изисквания:
Регистрация на всички доставчици на атракционни услуги в публичен регистър към Министерството на туризма – без регистрация няма право на дейност.
Задължителна застраховка „Злополука“ за всеки посетител.
Ежедневни проверки на съоръженията и видими правила за безопасност на всеки обект.
Назначаване на отговорно лице за безопасността на всяка атракция и план за безопасност.
Придружител за деца под 14 години.
Контрол от акредитирани органи и държавни институции.
Институциите, които ще полагат контрол се определят от вида на атракциона:
Гражданска въздухоплавателна администрация за въздушните;
Морска администрация за водните;
Общините за сухопътните;
Комисията за защита на потребителите ще следи за правата на ползвателите.
За да се осигури ефективна система за контрол, законопроектът предвижда промени в няколко ключови нормативни акта:
в Кодекса за застраховането – въвежда се нов вид задължителна застраховка „Злополука“;
в Кодекса за търговското корабоплаване – уточняват се функциите на Морска администрация;
в Закона за гражданското въздухоплаване – ще се приеме наредба за безопасност на въздушните атракции;
в Закона за автомобилните превози – ще се уредят изискванията към атракционните превози с МПС, като туристически влакчета и атракционни автомобил.
Контролните органи, както държавните, така и акредитираните независими инспектори, ще носят административна и имуществена отговорност, ако не изпълнят задълженията си. „Както при асансьорите, ще има акредитирани фирми, които чрез договор ще гарантират безопасното функциониране на съоръженията“, каза Караджов.