Псевдосъбитие е термин от теорията на комуникациите и пиара. Описва създадено, а не естествено възникнало събитие, организирано с основната цел да генерира публичност, медийно внимание или положителен имидж, а не реална новина или съществен резултат. Псевдосъбитието съществува в медиите – извадено от тях, никой не би разбрал, че се е случило. Съществуват, за да се превърнат в няколко прессъобщения, да се демонстрира (почти имитира) дейност.
Правителството днес широко комуникира провеждането на „конференция на високо равнище, посветена на присъединяването на България към еврозоната от 1 януари 2026 г.“. Форумът се провежда в резиденция „Бояна“, в присъствието на премиера Желязков, управляващия директор на Международния валутен фонд Кристалина Георгиева, председателя на Европейската централна банка Кристин Лагард и други официални лица.
За такива събития пиарите по-късно пишат в прессъобщенията клишето „протече при голям зрителски интерес“. „Големият зрителски интерес“ днес беше точно 39.
В точно време – 09:52 ч. днес – конференцията се гледа на живо онлайн от 39 души. Това е час след началото ѝ – стриймът започва в 08:50 ч. Излъчва се в официалната Facebook страница на кампанията за информиране за въвеждането на еврото у нас – „За еврото БГ“. Страницата има 4,3 хил. последователи – другият „голям зрителски интерес“, според пиарската логика.
За целите на максималната почтеност е редно да отчетем, че конференцията се излъчваше и по БНТ. Имаше и голямо студио около събитието. Какъв е бил интересът към съдържанието в традиционните медии, не притежаваме данните. Доста красноречиво обаче е нивото на интерес към разпространението онлайн.
Кампанията по документи („Комуникационна стратегия за информация и публичност на присъединяването на България към еврозоната“, приета през септември 2022 г. и последно актуализирана през февруари 2024 г.) цели масовост. Реално обаче е достигнала до едва 4,3 хил. души, от които 39 проявяват интерес към това „ключово“ събитие. Цифрите са завидни. Бюджетът за кампанията (по информация към 24.04.2025 г.) е 10 млн. лева, определени през 2022 г. На фона на дезинформацията срещу еврото резултатът от кампанията е… незадоволителен.
Дезинформацията за еврото има години преднина. Спекулациите за скок на цените, за загуба на суверенитет или „обир през нощта“ вече са оформили нагласите на много хора. Кампанията, която трябва да внесе яснота и доверие, се появява твърде късно. И без да вадим от научната литература и практиката матрици за оценяване на нейната ефективност, с просто око можем да видим, че тя просто не работи.
39 зрители за „високо равнище“ е ново равнище на комуникационен „успех“. Поредните милиони за нищо, което можеше да е нещо.
Илияна Маринкова