Алгоритмите имат свои собствени симпатии – поне така изглежда, ако попитате британските анализатори на онлайн комуникацията. Откакто Илон Мъск пое контрола над социалната платформа X (бившия Twitter), тя все по-често се превръща в дигитална мегафонна тръба за крайнодесните политици на Острова.
Проучвания показват, че публикации на британски консерватори и техни идеологически съмишленици получават непропорционално голямо разпространение в сравнение с постове на леви и центристки фигури. Профили, които споделят послания срещу „будната култура“ или за „свободата на словото“, се изстрелват в горните позиции на новинарския поток.
Илон Мъск обяснява това с „естествен интерес на аудиторията“. Критиците му обаче твърдят, че причината е по-дълбока – алгоритъмът на X, променен след 2023 г., приоритизира съдържание, което предизвиква силна емоционална реакция и поляризация. Така платформата, която някога бе инструмент за журналистика и граждански дебат, все повече се превръща в ехо-камера за политически крайности.
Най-активни в тази среда са именно представителите на британската десница, които бързо усвоиха механиката на алгоритъма – кратки, саркастични послания, насочени срещу опонентите и медийните „елити“. Резултатът е видим: десните теми и хаштагове доминират в трендинг секциите, докато либералните гласове често потъват в информационния шум.
„Алгоритмите не са неутрални – те са огледало на интересите на техните създатели“, коментира медиен експерт от Лондонския университет по икономика. Според него, действията на Мъск създават дигитална асиметрия, в която едната страна има значително по-силен микрофон.
За някои това е възстановяване на баланса в медийния пейзаж. За други – тревожен сигнал, че социалните мрежи се превръщат в политическо оръжие, което работи не по логиката на демокрацията, а по тази на алгоритъма.