Meta е изчислила, че през 2024 г. ще спечели около 16 милиарда долара от реклами, свързани с измами и забранени стоки. Това е 10% от общите ѝ приходи, сочат вътрешни документи, цитирани от Ройтерс.
Компанията в продължение на три години не е спирала фалшиви реклами във Facebook, Instagram и WhatsApp. Те са включвали измамни онлайн магазини, фалшиви инвестиции, нелегални казина и забранени лекарства.
Meta показва на потребителите си около 15 милиарда рискови реклами дневно, което носи около 7 милиарда долара годишно.
Толерирани измами
Алгоритмите на Meta засичат подозрителни рекламодатели, но ги блокират само при 95% сигурност, че са измамници. Ако има съмнение, Meta им повишава цените, вместо да ги спре.
Потребители, които кликат на измамни реклами, виждат още повече такива, заради системата за персонализиране.
Документите показват, че Meta знае мащаба на измамите, но се страхува да загуби приходи. Компанията очаква глоби до 1 милиард долара, което е много по-малко от печалбите от тези реклами.
Meta признава, че измамите се рекламират по-лесно при нея, отколкото в Google.
Реакция на Meta
Говорителят Анди Стоун каза, че документите „изкривяват подхода на Meta към борбата с измамите“. Той твърди, че оценката от 10% е „груба“ и включва „много легитимни реклами“.
Meta е намалила сигналите за измамни реклами с 58% и е премахнала 134 милиона такива съдържания през 2025 г., заяви Стоун.
Ройтерс посочва, че американската SEC разследва Meta за финансови измами. Във Великобритания регулаторите твърдят, че над половината измами с плащания през 2023 г. са станали в нейните платформи.
Компанията планира да свие приходите си от измамни реклами от 10,1% през 2024 г. до 7.3% в края на 2025 г.