Министерството на външните работи изпадна в тотален организационен хаос за евакуацията на българите от Либия и с противоречиви съвети ги изложи на опасност.
От Външно обаче твърдят, че държавната фирма "Техноекспортстрой" е подвела институциите с неизпълнен ангажимент по евакуацията. В 12 ч на обед всички да се отправят към летището на Триполи с паспорти, лека храна и вода, където ще ги чака самолет за евакуация. Такива бяха инструкциите на МВнР към сънародниците ни в джамахирията, разпространени по медиите и по сателитния канал, който се лови в Либия, за да могат всички наши сънародници там да разберат за спасителния план. В същото време обаче се оказа, че самолет няма, а районите около летището на либийската столица са опасни, защото са в ръцете на бунтовниците. Не е ясно колко българи са се вързали на позивните на външното ни министерство.
Сутринта от Външно уверено продължаваха да твърдят, че има уредено разрешение за специален самолет. Оказа се обаче, че няма нито разрешение, нито самолет. От министерството казаха, че неуредиците идват от друго място. Те само координират усилията на институциите, но основният ангажимент бил на фирмата "Техноекспортстрой" и проблемът идва от тях. Управляващият либийското посолство в София бе извикан спешно в министерството, за да съдейства за получаването на разрешение. Новината, че има такова, дойде чак към 16 ч. Половин час по-късно премиерът излезе от Консултативния съвет по национална сигурност при президента и обяви, че самолетът е излетял за Триполи. Той обаче уточни, че има само устно разрешение, и се надява пилотите да успеят да кацнат. Борисов добави, че още два самолета на гражданската авиация са в готовност да излетят за джамахирията. Вторият самолет бе готов за полет към Триполи към 17,30 ч.
Преди това обаче хаосът и разнопосочните сигнали от Външно и фирмата "Техноекспортстрой" изнервиха Борисов и на въпрос дали е излетял самолетът той се изрепчи на репортерите: “Аз да не съм диспечер, бе? Поне ме питайте нещо сериозно!” Според източници от Външно ръководството на "Техноекспортстрой" е заблудило министър-председателя и част от правителството, че ще се погрижи за самолет, който да излети в 9 ч сутринта днес и съответно за разрешението за кацане.
Директорът на държавната фирма Емил Коцев не бе открит за коментар, но от офиса му отговориха, че не са поемали никакъв антажимент за уреждане на формалностите за полета, а само са са водили разговори за чартиране с "България ер". Като видели, че нещата със самолета не стават, от министерството решили да пратят правителствения “Еърбъс”. Шефът на Авиоотряд 28 Пенчо Пенчев потвърди, че той е кацнал в Триполи 18,35 ч. Външното министерство очевидно е подценило сложността на ситуацията в Либия и е пренебрегнало важни детайли, коментира високопоставен правителствен чиновник вчера.
Разнопосочни сигнали за действие бяха дадени на нашите сънародници и по отношение на документите за пътуване. До последно в София не бяха обърнали внимание на два факта. Първо, повечето българи нямат паспорти у себе си, защото те са у работодателите им или в специалните служби, които прибират документите за самоличност на чужденците, наети с дългосрочни контракти. Другата важна подробност е, че дори тези, които имат паспорти, няма как да напуснат страната, ако в тях не е положена изходна виза. От МВнР твърдяха, че българите без документи просто трябва да се обадят в посолството, за да им издадат пасавани. По въпроса за изходните визи бе обяснено, че е постигнато споразумение с властите в Триполи след общ демарш на посланиците на страните от Европейския съюз. Премиерът обаче опроверга информацията на Външно, като заяви пред медиите, че за да напуснат страната, сънародниците трябва да имат положени изходни визи.
Тези противоречиви сигнали тотално объркаха всички в България и Либия. От посолството ни в Триполи заявили, че положението е инфарктно и спешно се нуждаят от помощ от министерството. В кризисния щаб в София бяха обсъдени различни варианти за евакуация, прилагани от останалите чужди представителства в Либия. Като модели бяха разглеждани действията на други посолства в джамахирията. До скоро не беше ясно и колко българи въобще има там. Външно първо съобщи за 1500, после обяви три пъти по-малко. Посланикът на България в Либия бе отзован преди няколко месеца и в момента в мисията ни има само един дипломат. Консулът Райко Пепеланов се води и временно управляващ и с помощта на техническия персонал на мисията се опитва да организира всички подробности.
Почти цял ден изкараха в очакване пилотите от правителствения авиоотряд, докато дойде съгласие от Триполи да приемат за кацане правителствения "Еърбъс". Авиоотрядът бил предупреден да е готов за полет още в понеделник вечерта, но пилотите все пак преспали по домовете си, разказа главният пилот Тодор Бояджиев. Първият полет, разрешен от Либия късно днес, бе командван от кап. Николай Станчев, който е бил командир и на полета, с който преди седмици евакуираха българите от египетската столица Кайро. След прибирането в София на полета на Станчев на втори курс трябваше да тръгне Бояджиев.
Така в София се очаква да бъдат върнати поне 184 българи. (24 часа)