Националната следствена служба обяви, че въвежда нов метод за разследване на тежки пътнотранспортни произшествия – т.нар. „бяла стая“, в която ще бъдат изследвани автомобилите, участвали в катастрофи.
„Бялата стая" е помещение, оборудвано със специални технически средства, в което се поставя превозното средство от пътния инцидент и се изследва дали има техническа причина или неизправност, която е довела до катастрофата.
Адвокат Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи определи инициативата като крачка напред, но с условието, че реалната ефективност зависи от качеството на самото разследване.
В предаването „Твоят ден” по Нова той напомни, че българската практика изостава от европейските стандарти, а основната слабост е в качеството на първичните данни.
„Една автотехническа експертиза е толкова добра, колкото добър е протоколът за оглед“, каза Тодоров, като посочи, че у нас все още се срещат протоколи, в които ключови данни липсват или са неясни.
Според него, в държави като Унгария още преди десетилетие са измервали дори налягането в гумите на всеки участващ автомобил, а у нас често дори местоположението на отломки не е точно указано.
„Затова всички, които са натоварени с разследване на ПТП-та, трябва да са достатъчно компетентни. Не само техниката, но и хората да бъдат подготвени“, подчерта той.
Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите предупреди, че бялата стая може да се превърне в поредния проект на хартия, ако не бъде ясно определено кой и как ще работи в нея.
Мнението му е, че фокусът у нас винаги пада върху материалната част – техника, оборудване, помещения, но не и върху компетентността на хората, които трябва да ги използват.
„Всичко свършва там, където има обществени поръчки“, заяви Георгиев и посочи, че подобна съдба вече е застигнала и дигитализацията в подготовката на младите шофьори. Според него, това е добър замисъл, който обаче го има само на книга.