В Европа автомобилите стават все по-големи, по-широки и по-тежки. Продажбите на SUV модели растат, защото потребителите ги намират за удобни, просторни и безопасни. Но редица градове започват да ограничават тези коли, тъй като ги свързват с повече замърсяване, повече риск при катастрофи и проблеми с паркирането.
Париж въвежда високи такси за „тежки“ коли
Париж е сред първите градове, които предприемат по-строги мерки. От октомври 2024 г. таксите за паркиране на тежки коли за посетители в центъра на града са утроени – от 6 евро на 18 евро за час. За шест часа престой цената достига 225 евро, пише BBC.
Кметът Ан Идалго заяви, че по-големите коли замърсяват повече и че мярката цели да ускори екологичния преход. Градската управа твърди, че броят на много тежките автомобили на улицата е спаднал с две трети след въвеждането на новите правила.
Ограничения и в други европейски градове
Кардиф вече повиши цените на разрешителните за паркиране за автомобили над 2 400 кг. Местните власти казват, че по-тежките коли замърсяват повече, разрушават пътните настилки и са по-опасни при катастрофи. Очаква се прагът да бъде свален, така че повече модели да попаднат под новите изисквания.
Други градове в Европа обмислят сходни мерки.
Защо колите стават по-големи?
Данни на Thatcham Research показват, че средната ширина на новите автомобили в Европа е нараснала от 182 см през 2018 г. до 187.5 см през 2025 г. Средното тегло също расте. Причината е комбинация от по-високи изисквания за безопасност; добавяне на нови технологии и оборудване; търсенето на повече пространство в купето; бумът на SUV моделите.
През 2011 г. SUV автомобилите са били 13% от пазара в Европа. През 2025 г. делът им достига 59%.
Полезни или опасни?
Потребителите харесват SUV моделите заради позицията на седене, видимостта и усещането за сигурност. Но експерти предупреждават, че те са по-опасни за пешеходците и велосипедистите. Изследване от Белгия показва, че 10 см по-висок преден капак увеличава риска от смърт при удар на уязвим участник с 27%.
Екологичните щети също растат. Международната енергийна агенция посочва, че SUV автомобилите отделят с около 20% повече CO₂ в сравнение със стандартен автомобил.
Автопроизводителите печелят повече от големи коли
Много големи марки залагат на SUV моделите, защото те осигуряват по-високи печалби. Производството им често използва същите платформи като малките коли, но крайната цена е по-висока.
SUV моделите са водещи в продажбите на Porsche, Bentley и Lamborghini.
Възможни решения
Франция вече облага автомобилите над 1600 кг с допълнителна такса от 10 евро на килограм, като ставката нараства при по-големи модели. За най-тежките коли допълнителната цена може да достигне 70 000 евро.
Експерти смятат, че подобни мерки могат да насърчат покупката на по-малки автомобили, особено в градовете. На пазара се появяват нови, по-достъпни електрически малки коли, като BYD Dolphin Surf, Renault 5 и Hyundai Inster.
Засега обаче SUV моделите остават най-търсени, въпреки критиките.