Проучване разкрива, че девет от десет представители на новата генерация очакват работният им живот да бъде коренно различен от този на родителите им. Работната среда няма да бъде такава каквато я познаваме. Съвсем скоро предстои представителите на новото поколение „Алфа” да встъпят смело в корпоративния свят. Проучване на International Workplace Group сред младежи на възраст между 11 и 17 години изследва как те очакват работното място да се промени до 2040 г., когато новата генерация ще съставлява по-голямата част от работната сила.
Проучването разкрива, че почти девет от десет представители на поколение „Алфа” (86%) очакват работният им живот да бъде коренно различен от този на техните родители.
Ежедневното пътуване до работа – скоро спомен
Една от най-ярките промени ще бъде свързана с пътуването до работа. Едва около 29% от младите хора очакват да прекарват повече от 30 минути на път до работа – стандарт, с който много родители са свикнали. Повечето планират гъвкавост, позволяваща работа по-близо до дома.
Три четвърти (75%) посочват, че спестяването на време от пътуване ще бъде приоритет, което ще им позволи да прекарват повече време със семейството си, когато самите те станат родители.
Роботи и AI – новите колеги, имейлът – вече ретро
Технологиите ще играят ключова роля. 88% от поколение Алфа очакват да използват смарт асистенти и роботи редовно. Други интересни прогнози включват VR очила за 3D виртуални срещи (38%), игрови кътове (38%), спални капсули (31%), персонализирани настройки за температура и светлина (28%) и конферентни зали с добавена реалност (25%).
Най-смелата прогноза? 32% вярват, че имейлът ще бъде “мъртъв” и заменен с нови платформи за по-ефективно сътрудничество.
Хибридната работа като новото нормално
Проучването показва, че хибридната работа ще бъде стандартът. 81% от младите хора очакват да могат свободно да избират къде и как да работят. Само 17% планират да прекарват целия работен ден в основен офис, докато останалите ще разпределят времето си между дома, локални работни пространства и централния офис.хибриден офис
Предимствата са ясни: по-малко стрес от пътуване (51%), повече време с приятели и семейство (50%), подобрено здраве и благополучие (43%) и по-продуктивни служители (30%). Очаква се гъвкавостта дори да направи четиридневната работна седмица норма – 33% от поколение Алфа смятат, че това ще се случи.
„Следващото поколение ясно заявява: гъвкавостта не е опция, а необходимост. Те израстват, наблюдавайки как родителите им губят време и пари в дълги пътувания, а днешните технологии ги правят почти излишни. Преди 30 години имейлът промени света на работата – днес изкуственият интелект и роботите ще го направят отново, определяйки как и къде поколение Алфа ще работи утре”, коментира Марк Диксън, основател и CEO на изследователската агенция.
Как поколението Z проправи пътя
Нека направим сравнение с предходното поколение. Според изследване поколението Z — влизайки на пазара на труда вече поставя основите на тези работни нагласи на „новото време”. Поставя се върху гъвкавите условия и автономията на работното място. В проучване на 256 млади служители от поколението Z, публикувано през 2025 г. в Future Business Journal, се посочва, че предпочитанията за хибридна работа, дистанционна или с гъвкаво работно време значително повишават тяхното желание да останат в съответното предприятие, като усещането за автономия се оказва ключова мотивация.