Брюксел готви сериозен завой в зелената си политика – ЕК предлага мащабно орязване на екологичните правила за индустрията, „за да намали бюрокрацията и да вдигне конкурентоспособността на бизнеса“. Тя е разработила проект за широко облекчаване на зелените регулации, който предвижда отпадане на ключови задължения за докладване на замърсяване, отпадъци и използване на ресурси, съобщава Reuters.
Промените са част от т.нар. „омнибус пакет“ – голям план на ЕС за облекчаване на бюрократичните процедури. Неговата цел е да успокои бизнеса, който от години се оплаква, че зелените правила го правят неконкурентоспособен спрямо Китай и САЩ.
Едно от ключовите предложения е премахването на изискването всяко индустриално предприятие и животновъдна ферма да поддържа собствена система за екологично управление. Вместо това компаниите ще могат да работят с един общ, опростен модел за всички свои обекти. Отпада и задължението да се разкрива информация за използването на опасни химикали.
Брюксел планира да зачеркне и т.нар. трансформационни планове – инструмент, замислен да постави индустриалната дейност в съзвучие с климатичните цели на ЕС. Животновъдните и рибните стопанства вече няма да са длъжни да докладват колко вода и енергия използват. Проектът предвижда и значително опростяване на екологичните оценки за индустриални и енергийни проекти – с аргумента, че целите ще се постигат по-евтино и „по-интелигентно“.
Според вътрешната оценка на Комисията мерките могат да спестят на бизнеса около 1 млрд. евро годишно от административни разходи. Целта на Брюксел е до 2029 г. отчетната тежест за компаниите да бъде намалена с 25%. Само през последната година ЕС вече отложи или отслаби редица зелени политики – от правилата срещу обезлесяването до условията за устойчивост и зелени субсидии.
Завоят обаче не минава без съпротива. Екологични организации, част от бизнеса и инвеститори предупреждават, че ЕС рискува да обезсмисли ключови регулации, важни за управлението на климатичните рискове и за доверието в зеления преход.
Всяка законодателна промяна предстои да мине през държавите членки и Европейския парламент. Но с оглед на това, че някои правителства вече искат още отстъпки – включително преразглеждане на забраната за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 – по всичко личи, че походът на ЕК срещу собствените ѝ зелени регулации ще продължи.