България е на последно място в ЕС по обновяване на автобусния парк през 2024 г. Страната отчита едва 0,7 процента подмяна на автобусите – най-ниският дял в Европейския съюз, показват публикуваните днес данни на Евростат.
По броя автобуси на глава от населението картината е малко по-различна: 2,4 превозни средства на 1000 души. Това е над средното за ЕС, но далеч зад водещите държави.
В рамките на Съюза през 2024 г. са регистрирани общо 737 142 автобуса (вкл. тролейбуси, минибуси и миниавтобуси), или 1,6 на 1000 жители. Показателят остава почти непроменен през последното десетилетие, за разлика от леките автомобили, които се увеличават от 506 на 578 на 1000 души.
Най-много автобуси на глава от населението имат Малта (4,6), Люксембург (4,0) и Естония (3,7). В дъното на класацията са Нидерландия (0,5), Германия (1,0) и Австрия (1,2).
Средно в ЕС през 2024 г. са подновени 5,1 процента от автобусния парк.
Отличници са Люксембург (11,6%), Нидерландия (9,6%) и Австрия (9,5%). В групата с най-ниски нива попадат България (0,7%), Полша (2,4%) и Унгария (2,5%).
Усилията за по-чист въздух, особено в градските райони, ускоряват навлизането на автобуси с нулеви емисии. През 2024 г. делът им сред новорегистрираните превозни средства в ЕС достига 17,8 процента – повече от дела при новите леки автомобили (13,5%). Общо 6746 автобуса с нулеви емисии са регистрирани през годината.