Имам притеснения дали не създавам балон, като обещавам 7 магистрали и 7 скоростни отсечки при положение, че нямаме проекти за повечето от тях. Това призна министър Росен Плевнелиев по време на среща с представители на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) в късно снощи.
Магистралите и пътните отсечки са описани в пътната стратегия на правителството до 2020 г., но за повечето от тях не само няма проекти, а за някои дори и не са обезпечени и с предпроектни проучвания. Такъв е случая с пътя Русе-Велико Търново например.
От бизнеса препоръчаха на Плевнелиев да се насочат към поръчките за инженеринг, при които фирмата изпълнител изготвя и проекта, вместо да работи по вариант на възложителя.
Два от лотовете на магистрала "Струма" ще бъдат възложени по този начин, каза Плевнелиев. Той допълни, че по някои отсечки на метрото се работи на инженеринг. Министърът обясни, че ще се използва потенциалът на областните управи и пътните управления, за да се навакса изоставането с проектите. Тунелът под Шипка ще бъде точно един такъв пилотен проект, по който сме привлекли всички възможни местни структури, каза Плевнелиев и отбеляза, че трябва да се върви към децентрализация дори и при усвояването на европейските фондове.
Председателят на строителната камара Светослав Глосов се оплака, че за разлика от държавата, която измислила механизъм, за да се разплати със строителните компании, общините продължават да дължат на бранша над 100 млн. лева.
Плевнелиев посочи, че в края на 2009 г. МРРБ и пътната агенция са дължали 274 млн. лева на строителни фирми и вече 230 млн. от тях са разплатени през Българската банка за развитие, която удържа 7-8% от стойността на договора. От остатъка 24 млн. лева са за т.нар. Водно огледало в Кърджали, а 19.1 млн. лева са непотърсени и вероятно фирмите ще съдят държавата, каза Плевнелиев.