Европейската комисия обмисля да смекчи плана си за забрана на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Брюксел вече обмисля вариант, при който някои хибридни модели и такива с алтернативни горива ще могат да останат на пазара. Според Reuters основната причина за това е натиск от страна на Германия, Италия и големи автомобилни производители.
Това е поредното поле, на което ЕК бламира собствените си зелени политики, след като вече направи крачка назад в няколко други сфери.
Новият план вече не изисква пълно премахване на емисиите на CO2 от новите коли, а намаление с около 90% спрямо нивата от 2021 г. Това ще позволи на компаниите да предлагат plug-in хибриди и модели, които използват биогорива или синтетични такива, без да се нарушава целта за устойчивост.
ЕК и представителите на индустрията са постигнали компромис, който съчетава климатичните цели с реалностите на автомобилния пазар. Все още обаче предложението трябва да премине одобрение от страните членки и Европейския парламент.
Европейските автомобилни производители се сблъскват с множество трудности. Volkswagen, Stellantis и други компании настояват за по-гъвкави цели, докато организации за електромобили предупреждават, че всяко отслабване на стандартите може да забави инвестициите и да намали глобалната конкурентоспособност на Европа.
Очаква се комисията да предложи и стимули за електромобилите в корпоративните автопаркове, които формират голяма част от продажбите в ЕС, както и по-леки данъчни режими за малки електрически модели, за да се подпомогне преходът към устойчив транспорт.