След година на изненади и смущения, авиокомпаниите се надяват 2026 г. да им донесе относително спокойствие. Дори такава „по-тиха“ година обаче ще предложи значителни промени – въвеждане на дълго обещавани премиум услуги, модернизация на летищата и продължаваща консолидация на пазара. Геополитическата несигурност и растящите разходи за живот също ще влияят на пътуванията, пише в свой анализ CNN.
Ето какви ще бъдет основните промени според експертите, до които се допитва медията:
„Премиумизацията“ набира скорост
Следващата година ще видим въвеждането на няколко дълго обещавани премиум предложения в самолетите. От American Airlines до JetBlue, Southwest Airlines и Swiss Air – дълго обещаваните по-комфортни салони и седалки най-накрая ще станат факт за повече линии. Тези инвестиции ще предложат на пътуващите, готови да платят – или да използват точки за лоялност – по-луксозни и комфортни места отпред в самолета.
И тази тенденция има своето обяснение. Според Международната асоциация на въздушния транспорт (IATA) премиум пътуванията се радват на „силно търсене“, особено в Азия, Европа и Северна Америка. От пандемията насам растежът на премиум авиотрафика последователно надминава този на икономичната класа.
Подобрения на летищата за всички
Летищата също ще се променят – повече салони за пътници, разнообразни места за сядане и забавления, изкуство и местни магазини се очаква да заместят сегашните стерилни коридори.
Глобалната архитектурна компания Gensler определя новата ера на летищата като „салон за всички“. Концепцията изхожда от факта, че пътуващите прекарват все повече време в зоните за сигурност на летищата и затова се нуждаят от повече удобства и дизайн, съобразен с техните желания.
„Бъдещето на зоните за сигурност няма да е просто мол, а разнообразие от пространства, които дават на пътниците малко повече свобода на избор“, казва Тай Осб, авиационен лидер и партньор в Gensler, пред CNBC.
Сливания променят пейзажа
Air France-KLM и Lufthansa Group в Европа, Korean Air в Азия и Alaska Airlines в САЩ планират големи сливания през 2026 г., които могат значително да повлияят на пътуващите.
Air France-KLM се надява да придобие мнозинство в SAS Scandinavian Airlines след одобрение от европейските регулатори – това ще позволи по-дълбока интеграция на програмите за лоялност и партньорства. Lufthansa пък преследва изкупуване на ITA Airways, включително сливане на програмите и добавяне в трансатлантическите партньорства до края на 2026 г.
В Азия, Korean Air ще завърши интеграцията с Asiana Airlines – включително комбиниране на програми за лоялност и синхронизиране на разписанията. В САЩ Alaska Airlines завършва сливането с Hawaiian Airlines.
Други промени остават несигурни, но възможни – бъдещето на банкрутиралата Spirit Airlines е неясно, с възможности от пълно затваряне до потенциално сливане с Frontier Airlines. В Латинска Америка Avianca и GOL чакат одобрение за придобиването на Sky Airline.
Геополитиката остава непредсказуема
Решенията на световните лидери ще продължат да влияят на въздушния транспорт през 2026 г. Новата ETIAS система на ЕС ще изисква от пътуващите без визи регистрация и такса от 20 евро. В САЩ се обсъждат изисквания за предоставяне на 5 години история от социалните мрежи и 10 години имейл адреси при ESTA.
Влиянието на конфликта в Украйна и напрежението в Близкия изток ще продължи да удължава полетите между Европа и Азия, увеличавайки разхода на гориво и цените на билетите.
Като цяло IATA очаква пътническият трафик да нарасне с 4,9% през 2026 г. – по-малко от прогнозирания 5,2% ръст тази година.