Цените на горивата счупиха рекорд по скъпотия. Това заяви председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев пред БНР. Той посочи, че когато автомобилните горива тръгнат нагоре, цената на газта също ги следва, защото тя е заместващо гориво.
Все пак увеличението при газта няма да бъде в същите размери, успокои Делчев. За няколко седмици бензинът у нас поскъпна до 2.46 лв. за литър, а дизелът достигна 2.54 лв. Това са високи цени и за най-развитите европейски страни. След скока на горивата винаги следва скок в цените и на хранителните продукти и транспортните услуги, коментират от бранша на превозвачите.
Националната агенция по приходите от 1 януари свърза системата си с касовите апарати на бензиностанциите с цел да спрат възможностите за укриване на обороти. Това обаче също даде своя принос за увеличаване на цените на горивата, защото една нова фискална памет струва около 4000 лв. на апарат.
Междувременно от "Лукойл" съобщиха, че освен от петрола цените на дребно се влияят и от инвестиции в покриване на стандарт ЕВРО 5 и екоизискванията на ЕС, в рамките на които се произвеждат горива с ниско съдържание на сяра и 3% биосъставка.
Други фактори са - курсът на долара, който на 25 февруари 2008 г. е бил 1.32 лв, а на 25 февруари тази година е бил 1.42 лв., както и по-високи стойности на акцизите на горивата. Така под влияние на тези фактори цените на дребно на горивата у нас през 2011 г. са равни на тези от 2008 г. въпреки по-ниските стойности на суровия петрол.
Търговците на горива обаче така и не дават отговор защо у нас е най-скъпото гориво при положение, че заплатите са най-ниски и транспортните разходи по море за пренос на петрол са значително по-ниски от тези с друг транспорт.
Според министъра на икономиката, енергетика и туризма Трайчо Трайков обаче няма изкривяване при крайните цени на горивата. Като той се позова на резултатите от анализа на министерство на икономиката и туризма.
По думите му във всички компоненти на цената до бензиноколонката няма компоненти в България, които да са по високи от тези в Европа - и производствената цена, и дистрибуторските маржове. За производствените разходи на едното или другото гориво въпросът остава до голяма степен на пазара, защото ако една рафинерия го продава по-скъпо, по един изкуствен начин, то тогава всеки ще може да купи от друга, която го прави по ефективно, обясни Трайков.
„Това, което аз исках да видя, е съотношението между цените на петролния и международен пазар, цените на производители и цените на дребно. В това отношение този анализ показва, че няма аномалии”, подчерта енергийният министър.