Правителството да настоява в Брюксел за отпадане на минималното ниво на акцизите за горивата.
Това предложи съпредседателят на “Синята коалиция” Мартин Димитров като мярка срещу драстичното поскъпване на петрола. Увеличението му влече след себе си скок в цените на всички стоки. От ГЕРБ излязоха с контрапредложение - да се ограничи скоростта на автомобилите извън градовете, както направиха в Испания. “Може да помислим за индексация на пенсиите, защото пенсионерите и хората с ниски доходи са най-засегнати от поскъпването”, обяви финансовият министър Симеон Дянков.
Защо горивата са толкова скъпи и дали цените им се дължат на спекула? Това ще стане кристално ясно след няколко месеца, а може би догодина. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започна секторен анализ, в който ще проучи пазара на бензин и дизелово гориво в страната, както и причините за вдигането на цените на дребно. Производството беше образувано след писмо на транспортния министър, в което е подаден сигнал, че наблюдаваното повсеместно покачване на цените на горивата не се дължи на обективни причини, а по-скоро на антиконкурентно поведение.
През юли 2009 г. КЗК отсече, че няма картел при горивата, като започна производство след рекордните цени на бензина и нафтата през юли 2008 г. Тогава ведомството разгледа пазара от 2005 г. до 2008 г. Сега се обхваща и периодът от 2008 г. до наши дни. Но докато чакаме КЗК да извърши обстойния, трудоемък и скъп анализ, “Труд” се допита до водещи политици и икономисти как да озаптим енергийните цени. (Труд)