Система за събиране на такси за ползване на пътна инфраструктура на базата на изминато разстояние (тол-система) бе одобрена от Министерският съвет и ще бъдат предприети необходимите действия за внедряването й.
Необходимостта от внедряване на тол-такси е продиктувана от политиката на Европейския съюз за събиране на такси за ползване на пътната инфраструктура, която определя този вид таксуване като най-справедливо и недискриминационно за потребителите, е записано в мотивите на вносителя.
Системата е базирана на принципа „заплащане от ползвателя” и възможностите да се приложи принципът „заплащане от замърсяващия околната среда” чрез променливи такси.Изграждането и въвеждането в експлоатация на електронна система за събиране на такси за ползване на пътна инфраструктура на базата на изминато разстояние ще осигури платформа за по-широко прилагане на интелигентните транспортни системи. Очаква се то да допринесе за по-добро развитие на инфраструктурата, по-висока събираемост на такси и глоби и ефективно управление на трафика в страната.
Приходите от тол-таксите могат да се използват за покриване на разходите за експлоатация, поддръжка и развитие на инфраструктурата за разлика от възможността при базираните на ползване по време винетни такси, с които могат да се покриват само разходите за текущото поддържане. Винетните такси се разглеждат от ЕК като преходен инструмент.В Закона за пътищата е регламентирано събирането на този тип такси, но поради липса на изградена система не се прилага в момента.Правителството възложи на министъра на регионалното развитие и благоустройството при осигурено финансиране да обяви процедура по реда на Закона за обществените поръчки за избор на консултант, който да извърши преглед и препоръча оптималната за България система за предоставяне на услугата.