Камара уроци, контролни, които заместват изпитванията, за да се натрупат оценки, стрес и в крайна сметка - липса на трайни знания. Това e обучението през първия срок в повечето столични училища. А то май си е така и по принцип.
Два месеца след учителската стачка се оказа, че и това чудо е било за три дни. Нищо, че продължи близо месец и половина. Учителите продължават да са недоволни и да считат, че не са постигнали исканото, учениците пък обират негативите от пропуснатото време за учене. И то как! В някои столични училища описват положението като нетърпимо. Родители се оплакват, че децата им не успяват да насмогват с изискванията на преподавателите по различните предмети. Обещаното в началото преструктуриране на материала не навсякъде е факт, препускането през него обаче е налице. Разбира се, за сметка на качеството. Опасенията са, че в този водовъртеж учениците ще се хлъзнат по повърхността на учебния материал и няма да получат дори най-базисните знания. Примерите за това изобилстват по всеки един предмет, а най-тежко, както се и очакваше, е за седмокласниците и за абитурентите. Независимо че и по време на стачката „фабриките за частни уроци” работеха на пълни обороти, сега всеки един учител си въобразява, че неговият предмет е най-важен и изисква максимално. Остава утехата, че поне най-малките са по-облекчени, там „юркането” е минимално. В някои столични гимназии обаче (особено езиковите) младежите буквално си го отнасят и получават усещането, че са „без вина виновни”. И се питат, трябва ли да бъдат подлагани на такъв прекомерен стрес, който се стоварва главоломно върху тях, редно ли е да се преподават по два-три урока наведнъж, нормално ли е да се правят по пет контролни на седмица, дори трябвало ли е така безрезервно да подкрепят учителите си ...
Frognews.bg ги попита как се справят и имат ли отражение в училище стачките до момента:
Александра, 6. клас, 30-то СОУ „Братя Миладинови”
Да, разбира се, че се отразяват, натоварването е доста в повече, отколкото би трябвало да е. Но все пак мисля, че учителите ще могат да си предадат целия материал за годината.
Анонимна, 9 клас, 2-ра немска гимназия
Кошмарно е. Всеки ден правим контролни, на учителите им е по-лесно така да ни изпитват, защото могат да наваксат с оценките. Понякога се събират и повече от едно на ден. Класните също започнаха. Вечер уча до 12 часа, ставам сутрин и пак, после отивам на училище. Това просто не е нормално.
Мартин, 8. клас, 30-то СОУ „Братя Миладинови”
Отрази се стачката, преподаваният материал е повечко, но нормално, все пак изгубихме цял месец. Аз лично обаче мисля, че ще се справя. Смятам, че ще вземем всички уроци, но няма да са добре усвоени.
Ана-Мария, 11. клас, Частна гимназия
Аз уча в частно училище и там моите учители не стачкуваха, така че всичко си върви нормално.
Ани, 6. клас, 30-то СОУ „Братя Миладинови”
За мен лично не се отразиха, ще се справя. Учителите ще успеят да си предадат целия материал, тъй като в момента учим по два урока на час, но уроците са лесни.
Иво, 11. клас, 9-та Френска езикова гимназия
Аз очаквах дори и по-интензивно да се вземе материала, но ще видим какво ще се случи накрая на срока.
Андрей, 12. клас, 9-та Френска езикова гимназия
Абсолютно, отразиха ми се доста неприятно, тъй като аз съм 12-ти клас. Това ми е най-важната година все пак. Ако трябваше да кандидатствам в България, щеше да ми е страшно трудно, но затова съм и решил да отида някъде извън страната. Според мен учебният материал ще бъде предаден, както всяка година става в 12-ти клас – всичко, без последните раздели.
Ученичка, 12. клас, Руска гимназия ,,А.С.Пушкин"
Ние изключително много подкрепяхме нашето училище, и по-специално учителите в стачните им действия, а в момента ни дават по две контролни на седмица и то само от един предмет. Понякога се събират по пет контролни и напрежението е уникално, а ние сме 12-ти клас все пак. Ние ходим на курсове, за да се подготвим за кандидатстване и когато ни натоварят с толкова контролни, става страшно тежко. На мен, например, математиката не ми върви, и в момента ме гонят много. Това, което правят с нас в момента е много глупаво!
Валери, 10. клас, 9-та Френска езикова гимназия
Всичко се взима на юруш, претупва се материала, всеки бърза да си напише определения брой оценки, нищо не е нормално. Учителите казват, че това, което сме изпуснали се наваксвало много бързо.
Петя, 10. клас, 9-та Френска езикова гимназия
Специално на мен не се отразиха толкова, но не мисля, че трябва и не е нужно да се взима целия материал. По-добре половината, но по-качествено, а не 5 за 4.
Валентина Станчева, начален учител, 30-то СОУ „Братя Миладинови”
Аз преподавам на четвърти клас, така че ние сме си преструктурирали учебния материал и нямаме проблеми с преподаването му. Да, в някои часове се налага да се вземе повече материал, но гледаме, когато са по-леки уроци и ако се наложи. Специално тези ученици, с които работя, нямат проблем в усвояването на уроците. Наблягам предимно на тестовете, защото в края на годината ще имат външно оценяване. Ще има тестове по математика, български, човекът и обществото и човекът и природата, защото такъв е формата на изпита. В момента имат толкова контролни и изпитвания, колкото трябва. А дали ще помогне съкращаването на пролетната ваканция за сметка на Великденската, смятам, че няма разлика в дните.
Учителка по физика, която не пожела да си каже името, но пък побърза да се осведоми дали ще й се плати за интервюто, 30-то СОУ „Братя Миладинови”
След стачките успяваме да си предадем уроците, но нямаше никаква полза от тях, защото материално не постигнахме никакви придобивки. Не преподаваме повече на седмица. Имаме доста часове за упражнения в компютърната зала за пускане на филми, прожекции, а някои могат и да се съкратят. Аз, лично, съм успяла да наваксам учебния материал. Контролните и изпитванията са по норматив. Според часовете, учениците трябва да имат по две-три оценки, но няма проблем, срокът продължава до 7- ми февруари. За великденската ваканция нищо не мога да ви кажа, нещо министърът говореше, но аз не го слушах. Не знам, май нещо са намалили, но не можах да разбера.
Съвсем ясно си давам сметка, че пишейки тези редове, едва ли ще променя нещо: нито учителите ще се сепнат, нито на учениците ще им олекне. Ситуацията след стачката обаче за пореден път налива вода в мелницата на всички онези, които отдавна, при това напълно основателно, настояват за реформи в средното образование. Пък и не само тези факти показват въпиющата необходимост. Всевъзможни проучвания и тестове в последно време тревожно сигнализират за драстично спадане на нивото на българските ученици. Изсипването на учебен материал с чувал няма да го повдигне, камарата контролни не са в състояние да направят младежите по-учещи и грамотни. За сметка на незначителните подробности, които се изискват и се зубрят, защото няма как другояче да се запомнят за определено време (докато мине контролното или изпитването), се пропускат същностни и важни знания, които трябва да останат за цял живот. Един ученик от девети клас, например, е в състояние да изброи и най-дребните костици и хрущяли в човешкия скелет, но не може да назове няколко основни герои в Омировия епос; може да обясни какво представляват изохеитните карти и да изреди най-малко шест вида облаци, но не знае през кои години започва и свършва Втората световна война, или, ако се опита да налучка, посочва за начало 1989 г. (?). А иначе децата са умни и любознателни, стъпят ли в средния курс на училище, обаче, системата ги изважда осакатени и не особено грамотни. Университетските преподаватели се оплакват от потресаваща некомпетентност у идващите при тях студенти. Само дето вече е късно да се почва отначало. За обща култура въобще няма и да отварям приказка, темата е необятна...
С една дума – ножът е опрял до кокала, Дами и Господа. По време на стачката и двете преговарящи страни твърдяха, че е време за ново начало. Всички сме съгласни и най-сетне искаме да го видим.
Ана Кочева
Анкета на: Васил Василев и Йочка Димитрова