АРТ ДЖУНГЛА


Обявиха номинациите за „Аскеер” 2011

3 7250 08.04.2011
Обявиха номинациите за „Аскеер” 2011

Журито на Фондация “Аскеер”, занимаващо се с оценяването на драматургични текстове, обяви и своите номинации за 2011-та на пресконференция състояла се днес.



Трите пиеси, които ще се борят за статуетката са “Лалугер” на Александър Урумов, “Паякът” на Димитър Димитров и Йордан Славейков, и “Тест” на Елин Рахнев. Комисията, в която членуват доц. Георги Лозанов, проф. Георги Каприев, Никола Вандов, Теодора Димова, проф. Кирил Топалов, Милен Миланов и други обаче не скри, че тази година не се е появил онзи текст, който може да бъде отличен от другите като наистина добър.

“Имаше лоши текстове, прилични и няколко добри. На всичките обаче им личи, че са правени мимоходом, без да се държи на литературната основа и броят на подобни пиеси заплашително нараства, което означава, че след няколко години ние няма да имаме какво да оценяваме”, сподели тревогата си театроведът Никола Вандов.

Според проф. Топалов пък “Аскеер” би трябвало да промени правилата по отношение на драматургията и да допуска за участие текстове, които не са били поставяни на сцена, защото именно там може да бъде открит някой шедьовър. “Аз се съмнявам в обективността на театрите при подбора на пиеси, а публиката гледа това, което те предлагат и обявяват за добро, и подобно мнение се налага в публичното пространство, което не прави услуга на театъра ни”, заяви драматургът. Той призова да се даде път на повече млади и неизвестни автори, чийто текстове по една или друга причина трудно биха се добрали до сцена.

Докторът на философските науки Георги Каприев също е критично настроен към съвременната родна драматургия, като открито заяви, че и тази година “шедьовър няма”. “Прави ми впечатление, че пиесите ни вече не се занимават с политика, а с антропология, ровят в човека, а не в пикантериите. Тази година обаче са ровили несръчно и това е симптом”, каза той.
Георги Лозанов пък се опита да защити донякъде съвременните ни автори като отбеляза положителния факт, че вече се бяга от риалитито и се наблюдава завръщане към класическата драматургия. За пример той даде телевизиите, които се разделиха с форматните предавания и се насочиха към сериалите родно производство – нещо, което се отразява като тенденция и в театъра.

Всъщност трите номинации са дошли след като журито е прочело 11 пиеси, сред които “Мисия Лондон” на Алек Попов, “Агнес” на Михаил Вешим, “Пиеса за умиране” от Ани Васева и Боян Манчев и “Памид” от Филип Трифонов. От тях те са откроили три текста, но защо “Мисия Лондон” например не е събрала нужния брой точки не стана ясно, защото председателят на “Аскеер” Милен Миланов заяви, че темата не може да бъде предмет на пресконференцията, а на вътрешни обсъждания в рамките на комисията.

Иначе Миланов принципно е съгласен с мненията на членовете за нивото на пиесите, но с уговорката, че “номинацията не е индулгенция за шедьовър. Целта на тази категория е да изнесем в публичното пространство съвременната родна драматургия, без да имаме претенциозно отношение към нея, допълни Миланов.

Само след седмица “Аскеер” ще обяви и номинациите си в останалите категории, както и кой ще е носител на наградата за цялостно творчество.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама