Нови правила за данъчно облагане на енергийните продукти предложиха експерти на Европейската комисия. Очаква се те да доведат до оскъпяване на традиционните горива като дизела и бензина, но да направят по-атрактивни цените на биогоривата и възобновяемите енергийни източници.
Предложението, което трябва да влезе в сила през 2013 г., предвижда домакинствата да бъдат облагани с такси за излъчени въглеродни емисии. България и още 8 страни получават преходен период до 2020 г.
Дизелът и бензинът занапред няма да се облагат с традиционния акциз на литър, а с такса, съставена от 2 компонента: въглеродните емисии на съответното гориво, за които ще се плаща по 20 евро на тон, и неговото енергийно съдържание, което ще се облага с 9,6 евро на гигаджаул генерирана енергия. Тези ставки ще са минимални и всяка страна-членка ще решава сама дали и колко над тях да отиде.
Очаква се в резултат на това в държавите с нисък акциз върху дизела като България неговата цена да доближи тази на бензина, както и всички по-нисковъглеродни горива да станат по-атрактивни за потребителите, което е и една от основните цели на новия регламент.
Той предвижда такса за излъчени въглеродни емисии да няма за биогоривата, които ще се облагат по-малко и за енергийно съдържание, защото при тях то е по-ниско в сравнение с традиционните. Втечненият и компресираният газ ще се облагат и с двата вида такси, но за тях се предвижда 12-годишен преходен период. Новата схема за облагане ще важи и за горивата за отопление, като в резултат най-сериозно поскъпване се очаква при въглищата.
Домакинствата излъчват около 10 на сто от всички емисии парникови газове, затова Европейската комисия предлага и те да бъдат облагани с такса въглеродни емисии или да бъдат задължени да сменят отоплителните си системи с по-енергийно ефективни и екологично чисти. Това според Еврокомисията ще засегне най-силно семействата с ниски доходи и съответните страни ще трябва да въведат мерки за социална защита и да ги компенсират, като използват за тази цел част от приходите от новите такси.