Изображението е пропаганда на дрога и попада под ударите на закона
София скандално осъмна с билбордове, върху които фолкпевецът Ерик държи свита на масур банкнота в недвусмислена поза за шмъркане на кокаин. Това е всъщност обложката на новия му албум „Без въпроси”, към която обаче в. „Торнадо” има няколко много належащи съществени въпроса. Излизането на всеки аудиопродукт става след одобрение, включително и на обложката, от Министерството на културата. Така например преди години бе забранен албумът на Хиподил „Надървени въглища” заради двусмисленото заглавие. През 1998 г. Министерството на културата на България забранява със закон издаването му в CD формат и завежда групата под съдебна отговорност за разпространяване на порнография. Този албум обаче ни се струва като детинска шега, съпоставен с изображението на човек, шмъркащ кокаин.
Въпросът ни е: Кой, г-н Рашидов, разреши излизането на тази обложка?
Слепи ли са вашите служители, или един човек е взел едни пари и си е затворил очите?
Дали наистина тази обложка е в нарушение на законите на България? Нека не бъдем голословни и да цитираме буквата на Закона за контрол на наркотичните вещества и прекурсорите: „Чл. 70. (Доп., ДВ, бр. 56 от 2003 г.) Забранява се всякаква реклама пред обществеността на наркотичните вещества и растенията от приложения № 1, 2, 3 и на техните препарати.” Относно това дали изображението на Ерик представлява реклама (пряка или скрита)– ето какво има да ни каже същият закон: „Непряка реклама“ е всяка форма на търговско послание, съобщение, препоръка или действие, която използва име и/или изображение, представляващо или наподобяващо наркотично вещество, за реклама върху стоки и рекламни продукти.”
Убедени сме, че въпросната обложка е крещящ пример за непряка раклама – на нея не се вижда бял прах, а някакви скъпоценни камъни, но позата на певеца и навитата банкнота говорят предостатъчно. „Торнадо” потърси за коментар личния PR Петя Щилянова от Diapason records. Ето какво каза тя: „Тази заигравка на Ерик, която откриваме като изображение на най-новия му албум „Без въпроси”, е умишлно търсена, но в никакъв случай семиотичното послание, което носи изображението на албумната обложка, не означава, че Ерик е за наркотиците, камо ли пък да прави скрита реклама на наркотици. Идеята за тази снимка е на неговите стилисти Вили Вита и Маури и има за цел да покаже на хората, че живеем в едно силно консуматорско общество.”
„Критика на консуматорското общество?!”
Стига де, тези ни взеха за слушатели. Снимката на мъж в скъп костюм, скъп часовник, шмъркащ диаманти е „семиотична” възхвала на мутренския лайфстайл – скъпи коли, чалгатека, кокаин, мадами. В умовете на хиляди млади хора това се превръща в символ на успех в живота и пример за подражание. Какво наказание предвижда законът за подобно рекламно издевателство: „Който не спазва изискванията на чл. 70, се наказва с глоба от 20 000 до 50 000 лв., освен ако деянието не съставлява престъпление.” До този момент към Ерик и музикалната му компания не са направени постъпки за санкция, обясни пиарката му.
Смуглият певец се води за „двойника на Азис” във фолк гилдията. Истинското му име е Георги. Преди да направи своята солова кариера в компанията на Ненчо Касъмов, Ерик е пял в култовия оркестър „Супер Експрес”. Нека припомним един случай от света на футбола, който намираме за аналогичен. През 1999 британският нападател Роби Фаулър от „Ливърпул” вкарва гол на „Евертън” и в радостта си пада на колене и имитира шмъркане на кока от бялата аутлиния на терена. Този „невинен” жест му коства моментална глоба от 60 000 английски лири и забрана за игра в следващите 4 мача.
У нас скандал относно поправка в текста на цитирания по-горе закон именно в частта за рекламата избухна в края на миналата година. Двама депутати-лобисти от ГЕРБ с тайна поправка в стил „ако мине” се опитаха да променят текста, забраняващ скритата реклама. Разбра се, че те са били лобисти на алкохолната фирма „СИС Индъстрис“ на Миню Стайков. Тя е производител на водката „Мери Джейн“, върху чиито бутилки е изобразен стрък марихуана.
ГЕРБ-аджиите си позволиха да променят текст на закон, който вече е минал през пленарна зала, подписан е от президента и предстои да се обнародва в „Държавен вестник“. Всичко това с една цел - да се даде възможност за реклама на наркотици не с техните официални имена, а с широко известните им прякори. Накратко - не може да се рекламира марихуана, но може да се рекламира „Мери Джейн“, защото така изнася на голямата алкохолна фирма.
Скандалът обаче се разчу, парламентът сформира временна анкетна комисия по случая. „Никога не съм предполагал, че от едно такова нещо ще произлезе такъв скандал“, наивно си призна единият от „коректорите” Светлин Танчев пред комисията.
За щастие в крайна сметка рекламата на дрога остана нелегализирана, което отправя нашия въпрос към прокуратурата: „Ще се самосезира ли тя заради скандалните билбордове с шмъркащия Ерик?”
екип в. "Торнадо"