Проф. д-р Андрей Пантев
Коледното име на Ботев - Христо внушава
символична аналогия с Христос и с евангелско раждане.
Преди 160 години заедно с него се раждаше и нещо спасително всред всички българи. Ние сваляхме духовните фесове от главите си. Времето на скръбното вайкане отминаваше. Историята ни прати Ботев тъкмо на време. Той, а не мемоари, етнографски описания и прошения осъществи първата среща на нова България с модерна Европа. Преди да целуне козлодуйския бряг, той праща почитателни телеграми-възвания към просветена Европа. Те са лаконични и повелителни. Но и преизпълнени с уважение и надежди към онази Европа, която носеше добродетелите на справедливост. Отклонил кораб, Ботев праща четници да пазят касата на борда. С аристократично достолепие той гарантира спокойствието и честта на пътниците. Той приветства император Франц-Йосиф при цялата си нанавист към „царе, папи, патриарси". Но това почитание е изразено „с гол в ръката нож." Тук сабята не е кръвожадна заплаха, а храбра позиция. Там е цялата разлика.
В очите на преуспяващите дюкянджии Ботев продължава да бъде досаден пройдоха. Бакалите по душа хамелеони винаги ще гледат с насмешливо високомерие неговите непроменими принципи. След Освобождението един парламентарен оратор дори го нарече „вагабонтин". Какво от това? Нима не беше същата и съдбата на Дж. Гарибалди? Онези, които вечно се страхуват, че ще загубят мястото си на трапезата, се дивят как така лудешки е пропилял талант и живот. Други, които ценят само възнаградения героизъм, съжалително се тюхкат, че не е могъл да стане големец. Но кой ги слуша? Колкото и да сме запленени по пазарната икономика, Ботев винаги ще ни омайва. И винаги ще има идейни потомци сред нас. Той е прекалено всеобхватен, за да принадлежи на фамилни кланове, партийни манипулатори или тематични монополисти. Сравним по интелект само с Любен Каравелов, но далеч надвишаващ го по талант, чар и геройство, той е всичко онова, което преситите еснафи ненавиждаха, което презираха и от което се страхуваха. Ботев е патриот и космополит, регионален, актуален, гражданин на всички времена. Това го прави общочовешки индивид. При него порив и разум са паралелнии и равнозначни състояния. Защото е едновременно проницателен и проникновен.
Поет, разбрал прозаичните лабиринти на коварната дипломация, саможертвеният смисъл на онова самотно геройство, което опоетизира смъртта. Но той не е само емоция. Тое е и критичен наблюдател на световните драми протичащи пред погледа му. Неговите злободневна публицистика е сравнима с най-дълбоките анализи на тогавашните му знаменити съвременници. При всякакво сравнения тя стои над тях. Ако не беше писал на български в неизвестни емигрантски вестници,неговите анализи и заключения щяха да се споделят от много учени глави на века. Затова, ако не „разположим" и съпоставим Христо Ботев в атмосферата на неговото особено съвремие, ние едва ли ще проумеем смисъла и мащабите на неговото величие. Дотогава неговото неспокойно различие тайно ще ни смущава! Ние никога няма да получим от него онзи спасителен сигнал от миналото, който да ни създаде имунитет срещу съвременни заблуди. Можем само да „възпроизведем" поне малко от Ботев. Има в какво, при това без да загиваме. Изразът „ сега времената са други" са обяснения за страх и слабост.
Ботев е свидетелство за непреходно величие. Но не познавам времена и режими,в които той да не е бил по своему неудобен, по своемо мъчен герой, по своемо неприложим към съвременни щампи пример. Често пъти шаблонизираната юбилейна треска ни пречи да видим това. Ние програмирано отправяме прочувствени епитети на признателност. Това е хубаво, но не достатъчно. Нещо от онази историческа кръв, която е проляна на Вола бе трябвало да пулсира още във вените ни. Нещо трябва да е останало. А обаятелната представа за него винаги ще ни преследва със своята хубост. Той е не само гениален поет, последователен революционер и безстрашен войвода. Всеки, който е чел неговата неподражаема публицистика, ще усети широтата на този необикновен ум сравним с всичките емблематични имена на своето време.
Хр.Ботев идва на света при многозначително хронологическо съвпадение. През февруари 1848 г. в Палермо и Париж избухва революция, разтърсила цяла Европа. През април следващата година всичко утихва. Някъде към 1875 г. значителна част от революционните искания са осъществени по реформистки, парламентарен път. Барикадата е заменена с избирателната урна, революцията от страшилище се превръща в спектакъл. В Париж нищожеството-император Наполеон III нарежда да се проектират широки булеварди, за да не може върху тях да се изграждат барикади. Покъртителната драма на Парижката комуна през 1871 г. идва като предупредително назидание. Единството на Третото съсловие вече не съществува. Новата политическа класа се оказва, че не е по-малко жестока, отколкото неотдавна сломената аристокрация. От там идва взривния гняв на Ботев, който днес изглежда малко предозиран. Той е разтревожен не само от това, което става около него. Но и от това, което предстои. Вярата му в човешкия род не е безусловна, не е безрезервна. Това е напомнянето на 6 януари. Пътят на България към Европа има много имена, много пластове, много начални точки и временни станции. Кой както ги разбира. Но в моралният смисъл на историческа приемственост ние няма да бъдем европейци без Ботев! Защото той е знак за нашето равенство с Европа!