6 май е една от малкото дати в календара, почитана не само от последователите на Христос, но и от мюсюлманите у нас - сунити, шиити, роми.
В този ден българите отбелязват един от най-тачените празници
ГЕРГЬОВДЕН -
в чест на свети великомъченик Георги Победоносец, уникална личности в християнската история.
В народната митология светецът е представен като юнак, с девет сърца, язди бял хвъркат кон, дели мегдана със самовили, слиза в долната земя и лети високо в небето, свети като ясно слънце, води люта битка с лами и змейове, които побеждава. Светецът е покровител на домашните животни и е на особена особена почит сред овчарите.
В ранни зори жените и децата се търкалят в росата, която има лековита сила. Берат млад здравец, гергьовче, коприва, детелина, кичат с тях вратите на къщите, праговете на кошарите и оборите за здрави, плодовитост и берекет. Децата се люлет на люлки, за да са пъргави и жизнерадостни. Момите свиват китки, които пазат за лек срещу болести, магии и лоши очи.
В чест на светеца се коли курбан – мъжко агне, за здраве и благополучие на цялото семейство. Жените приготвят обредни хрябове за общоселската трапеза.
С магическата символика на 6 май е свързван и обичаят наричане на китки и гадаят кой ще бъде техния бъдещ съпруг.
В традициите на българските мюсюлмани празникът е известен като
ХЪДЪРЛЕЗ -
посветен на мюсюлманските светци Хъдър и Илияз, чиято мисия била да помагат на хората.
Белязал начало на лятото, Хъдърлез кореспондира непсредствено с идеята за възраждащата се природа. Мюсюлманите вярват, че с помощта на определени обреди човек може да достигне до ново състояние на тялото и духа. Затова по традиция ходят по ливадите и миели лицата си в росата, вярвайки в божествения произход и пречистваща сила на водата. Берат зелени клонки, с които кичат къщите и хамбарите, за да е плодовита годината. Провират се под корените на орехови дървета и люлеят децата на люлки, за да са здрави.
Такава чудодейна сила на 6 май има капещата вода на масива Дамбалъ над Момчилград. Стара традиция е в навечерието на Хъдърлез на тези свети места да отиват тежко болни от заекване, глухота, ревматизъм, безпродие, епилепсии, стресови неврози и др, за да намерят изцеление. Там болните се потопят в студената вода, направят аптез и отпиват три пъти от лековитата вода. Дрехите, с които извършват ритуала, оставят по клоните на близките дървета, за да прогонят болестите от себе си. Много често вярващите хвърлят дребни пари в лековитите води, като дар на извора.
Именици: Георги, Геро, Герги, Герчо, Гьорг, Георгиа, Гергана, Ганчо, Ганю, Гиньо, Гого, Гоги, Гоце, Гошо, Гюро, Гера, Гергина, Гина, Гинка, Гица, Гюра, Гюрга, Джордж, Жоро, Журо, Жореса, Йорго, Юра, Юрия, Юрка и др.