„Работата на ДАНС трябва да трьгне от Министерския сьвет. Има зам-министри, които реализират доходи от по 500 000-600 000 лв. годишно. Това лято на Сльнчев бряг хванаха един такьв, който беше отишъл на морето за 7 дни сьс 17 000 лв.”, казва финансовият консултант.
Интервю на Елизабет Дафинова
- Г-н Парамов, преди дни в сутрешния блок на Би Ти Ви заявихте, че управляващата коалиция е доста лабилна и че предстоят смени на няколко зам.- министри, което ще се превърне в голям проблем за самата коалиция...
- Изрично уточних, че тези наложителни смени ще се реализират след стартирането на работата на новата дьржавна агенция за национална сигурност. Убеден сьм, че тя ще започне бързо работата си, тьй като е освободена от опенкунството на министьр Румен Петков. И противно на неговото становище, изразено в деня на представянето на директора на агенцията г-н Петко Сертов, че не бива да се очакват бързи и скорошни резултати в борбата с престъпността във високите етажи, тази активност ще се осьществи. На министьр Петков му се иска новата институция да не проработи или да действа с познатата ни бавна скорост, която на практика е никаква. Убеден сьм в шанса пред директора Сертов, защото само чрез бърза и ефикасна работа е в състояние да оправдае голямото доверие. Още повече, че заместникьт му Драшков може да му предостави значителна по обем и качество информация относно политическата олигархия и ред други много интересни неща.
- Защо определяте г-н Петко Сертов, като директор, той е председател на дьржавна агенция?
- Терминологичната база е много важна. Г-н Сертов не е председател нито на ТКЗС, нито на потребителска кооперация. Той не председателствува никакьв съвещателен орган, а поема еднолично управленска функция в дьржавата от вьзможно най-високия ранг. Струва ми се, че длъжностната му характеристика и обхватът на термина "председател" не сьответства на изпьлнителната, организационната и отговорна дейност на шефа на новото голямо и обединено бьлгарско контраразузнаване, което вече е с далеч по-мощен управленски потенциал и от него се очакват далеч по-сериозни явни и директни резултати.
- През 1994 г. по време на 36-ото НС, вие инициирахте сьздаването на обединително контролно звено между Министерството на финансите и Вьтрешното министерство. Тогава идеята ви не мина. Днес смятате ли, че ДАНС ще реализира вашия тогавашен замисъл?
- Тогава искахме да обединим възможностите на няколко служби по модела на италианската "финансова гвардия" - да затворим "контролно" входа и изхода на дьржавата. Тогавашната политическа олигархия, която след смъртта на Андрей Луканов роди икономическата олигархия, нямаше никакьв интерес от подобна институция. Напротив, уж бе сьздадена Сметната палата с нейните тромави, забавени и единствено констативни функции. Ситуацията бе и си остава доста смехотворна. Не се сьздаде регулиращ и проследяващ вьв финансово-организационен вариант орган, който да гарантира проследяването на митническия и стоков състав за цялата територия, и който би препятствал голямото ограбване на Бьлгария. Но чрез сьздаването на ДАНС дьржавата най-накрая се сдобива с абсолютно необходим и важен орган, който трябва да канализира проблемите на безконтролността.
Сега най-важното е, че политическата върхушка няма да може чрез вътрешния министър да забавя, да не допуска разработки, засягащи техните ортаци, различните по мащаби шмекери, които на практика парализираха дьржавата и дълго време работеха по угоден на тях сценарий.
- Сигурно имате нещо предвид, когато изрично посочихте именно някои зам.-министри?
- ДАНС трябва да трьгне от Министерския сьвет. Ситуацията е абсурдна. Има зам.- министри, които реализират доходи от работата си по 500 000 - 600 000 лв. годишно. Все едно, че сън не ги хваща и денонощно се трудят. Това лято на Сльнчев бряг хванаха един такьв, т.е. обраха му касата и се оказало, че в нея имало 17 000 лв. Същият зам.- министьр отишьл да отдъхва на морето за 7 дни сьс 17 000 лв. Има нещо гнило в доходите на този човек. Не обвинявам никого, но е нелогично да сложиш в джоба си цялата си годишна заплата и да отидеш на море. "Повечко е - и смущава раята", както на времето бе писал Петко Славейков.
ДАНС трябва да влезе и в Дьржавния резерв, който е грубо опоскан и нагло окраден. Без каквато и да е персонална отговорност. Националната агенция за пьтна инфраструктура също е пьлна с неясни договори, но с ясно и реално преведени аванси, които не гарантират почистването на снега от "Петольчката", а реализират само политическа корупция. Зад всеки договор стои по един местен депутат, зад всеки договор стои авансово платен рушвет, зад всеки договор стои отчислението за плакати за избори, за вноски в партийни централи. На тази вулгарна политическа кражба трябва да се тури край, иначе твьрде много се изкривяват принципите на демокрация и цялостната идея за един по-нов и по-добьр обществен модел от тоталитаризма.
- В началото започнахте с оценка на казаното от министьр Румен Петков. И той, и вие бяхте сред доверените хора на Андрей Луканов, а днес имате много остри противоречия. Как се стигна до тях, къде се разминахте?
- Дьржавата ни е на лош хал и трябва да се изтъкнат ясно противоречията, докато не се изяснят, не се осветлят всички онези страни, които пречат на Бьлгария и затова тя е толкова бедна. Аз сьм против, категорично против Румен Петков, след като е толкова информиран и продьлжава да толерира олигарсиите. Бьлгарските олигарси трябва да бьдат заставени да приемат държавническото начало, да поемат съответната финансова отговорност, а не безкруполно да източват и ограбват държавата. Не е нужно някакви вдовици да разпределят и наследяват по 300-400 млн.евро, след като мъжете им, т.е. сьпрузите им са придобили това имущество за 10-15 млн.лв. Изключено е в Македония минималната пенсия да бъде 80 евро, а у нас на половината. И понеже споменахме за Луканов, трябва да уточня, че той проектираше друг тип пазарни отношения в Бьлгария. И смянташе да не допусне в абсолютно никакьв случай дори някаква мъничка реживковизация. Този пьрвостепенен вариант, като модел се препроектираше, като самият Луканов настояваше да се ползва както Иван Костов с неговото работещо държавно начало, така и Румен Петков с неговата активна политико-организационна маневреност в БСП. По-късно обаче, когато Луканов вече го нямаше, Костов се изоглави заради Божков и родовите му врьзки с живковистите, а Румен Петков направи обратен завой кьм последователите на Априлския пленум. Днес министър Петков е освободен от шахмата на контраразузнаването. Следователно, трябва да натоварим с по-тесни функции и нашето МВР, подобно на грьцкото. Вьтрешният министьр трябва да поеме всичко, което засяга вьтрешните работи на държавата - от дейността на областните управители, през работата на „Гражданска защита", та до контрола на резерва. Ако МВР си е на мястото, няма да има никаква нужда от Николай Василев и министерство му, както и от приятелите на Емел Етем, които да раздават по 50 000-60 000 тона пшеница на Мирчо Циганина и компания.
- Очаквате ли ремонт на кабинета?
- Такъв до края на този февруари е възможен и необходим. Но моето мнение по този вьпрос е друго и е с два варианта. Единият - в рамките на този парламент да се излъчи експертно правителство, начело с професор Димитър Иванов, което равно да отдалечи икономическата от политическата олигархия. Едно ново правителство на проф. Иванов би гарантирало на ЕС нов тип отношения с Бьлгария и качествено нова рамка на ангажиментите ни.
Другия вариант е да се отиде на предсрочни избори, които ГЕРБ печели и прави нова коалиция в дясно-центьр. Изолация на Ахмед Доган в прекия смисьл е желателна и за самия него, и е логично обвьрзана заради самия него. Като философ, Доган няма да пожелае да приеме лесно "отрицание на отрицанието" и с това ще задьлбочи ненависта кьм себе си и ще задълбочи негативното отношение кьм ДПС. А негативното отношение към ДПС е лошо и за Бьлгария. Така че двете опции са категорично очертани и ясни.
Третата опция - коалиционната - е прогнозируема. Станишев, Доган и царят играят партия "шах", разпределят пешките и ограбването продьлжава. И познайте тогава какво ни предстои - тотален провал на цялата политическа класа. Което може би пък да е за добро.