За конгресния туризъм е известно, че е един от най-доходоносните. Приходите от един турист са доста по-високи от другите видове туризъм. Въпреки това все още има редица предизвикателства пред развитието му.
Тъй като тази година е обявена за годината на конгресния туризъм, то предстои широка кампания за популяризиране на България като атрактивна дестинация за конгресен туризъм в чужбина. Такива са първоначално изявените намерения на институциите, занимаващи се в тази област. Добра възможност за популяризиране на конгресния туризъм у нас ще е световното изложение за конгресен туризъм IMEX във Франкфурт през април 2008 г. На него ще бъдат рекламирани градовете София, Пловдив, Варна и Бургас, които са редовни домакини на международни прояви с участие на делегати от цял свят.
През 2008-а София също ще стане член на Европейската асоциация на конгресните градове. Засега обаче столицата ни е извън класацията на 10-те най-търсени домакини на международни конференции. България би могла да печели до 100 млн. долара годишно от конгресни прояви, смятат работещите в бранша. Условията за това са налице. Редовни седмични полети свързват София с Европа и Близкия Изток.
Въпреки това, на този етап страната ни все още е твърде далече от тези цифри. За миналата година приходите от този вид туризъм са около 70 млн. лева, което все пак е ръст спрямо предходните години. А той все още не е в основните приоритети, имайки предвид че съставлява едва 3 на сто от туризма в България по приходи.
И тъй като тази година бе обявена за година на конгресния туризъм можем да очакваме къде къде по- сериозни резултати от нея.
В тази връзка решихме да попитаме Цветан Тончев, председател на Българската туристическа камара за мнението му относно развитието на конгресния туризъм и какво не ни достига, за да бъде той на по-добра позиция у нас.
- Г-н Тончев, как се развива конкресният туризъм у нас в последните години?
- В България все още развитието му не е много напреднало. Най-добре е развит в Италия, Испания, Англия и Шотландия. Както другите видове туризъм, освен морския, и конгресният е на по-ранен етап на развитие. Това обаче е много сладък туризъм, защото носи пари и то доста. Ако на морето доходът средно на ден от един човек е 25-30 евро, то от конгресния туризъм този доход е 150 евро, което е пет пъти повече. Тези конгресни центрове, каквито са София, Пловдив, Варна вече се развиват успешно, но въпреки това има още какво да се желае. Хубавото е, че много 4 и 5 звездни хотели вече предлагат конгресен туризъм. Те вече имат необходимото оборудване и техника за провеждането на такива форуми. Нивото в това отношение на парк-хотел „Москва” се подобрява, на хотел „Родина” също.
- Въпреки това излизат информации по медиите, че сме доста назад в развитието на този тип туризъм, липсвала инфармация за подобни събития и т.н.
- Конгресният туризъм имаше по-сериозен спад в развитието си в периода 1995-2002 година. Но сега вече нещата са на по-добро ниво. Въпреки това, проблемите не са от днес и от вчера, а напротив. Но все пак не можем да отречем и развитието. Вече има няколко туроператорски фирми, които се занимават основно с конгресен туризъм, които работят доста добре. Аз това казвам на моите студенти, тъй като този тип туризъм носи добри доходи от един турист, то и да има 5 конгреса от по 50-100 човека годишно, пак са достатъчно. Но като цяло това е труден пазар. Що се отнася до популяризирането, в България все още не се набляга сериозно върху това. В Италия например още в началото на годината излизат брошури от 200 страници за събитията през цялата година.
- Какви са приходите от конгресен туризъм, какъв е делът му в общите постъпления от туризъм?
- Приходите от този вид туризъм са 3% от всички постъпления в туризма. Тъй като за миналата 2007 година общо приходите в туризма са 2,3 млрд. лв. Конгресният туризъм е събрал около 70 млн. лева. По-сериозен ръст се забелязва във Варна и Бургас. Интересното е, че много международни компонии, които дори нямат кпредставителство у нас идват да си правят тук симпозиумите просто, защото е по-евтино.
Frognews.bg