БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ


Фирми за пилета цакали клиенти с надписи менте

2 7600 01.06.2011
Фирми за пилета цакали клиенти с надписи менте

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е открила нарушения при 7 от проверяваните общо 12 фирми за хранителните продукти от животински произход. Едната фирма е допуснала дори две нарушения.



Това съобщи председателят на КЗП Дамян Лазаров по време на съвместна пресконференция с изпълнителния директор на Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) д-р Йордан Войнов.

Фирмите нарушителки са „Пилко" - Разград, „Галус Трейд" - Костинброд, „Поло Комерс" - Костинброд, „СВС 98" - София, ЕТ „Мария Цонкова" - Плевен, „Чикън Груп" - Бургас и „Нанюк Интернешънъл" ООД.

Всички констатирани нарушения са свързани с невярна или непълна информация на опаковката.

„Пилко" ООД продава продукт с информация на опаковката „пилешки бутчета замразени", което е невярно.
Съгласно предоставените данни от Агенцията по безопасност на храните и на база на резултатите от изследванията, продуктът трябва да се казва „заготовка от птиче месо - пилешки бутчета", а не само „пилешки бутчета, замразени".

При „Галус трейд" - Костинброд продуктът „пиле замразено за грил" на лицевата страна на опаковката е поставен надписът „пиле за грил". Вярната информация за този продукт е „маринована месна заготовка".

Нарушител е и „Поло комерс Костинброд". Информацията на опаковката „пилешко каре от бутче" е невярна. Съгласно предоставената информация от БАБХ и резултатите от проверката, заключението е, че този продукт е „заготовка от птиче месо - пилешко каре от бутче" и това трябва да бъде ясно и точно изписано на опаковката.

Йордан Войнов посочи, че няма проблем с продуктите на големите фирми, които са със затворен производствен цикъл. Проблемите са констатирани при по-малките фирми, които изкупуват месото от по-големите, разфасоват го и в този вид го пускат в търговската мрежа, обясни изпълнителният директор на БАБХ.

Контролните органи са констатирали, че информацията на етикета не съответства на продукта и тя трябва незабавно да бъде променена. Глобата за първо такова нарушение е 10 хил. лв. Засега обаче фирмите няма да бъдат санкционирани, уточни Дамян Лазаров и посочи, че до тях са изпратени предписания от контролния орган.

Кампанията за проверка на продуктите е започнала от средата на май, посочи Дамян Лазаров и допълни, че резултатите са част от координацията между КЗП и съвместната работа на БАБХ.

Констатирана е нелоялна търговска практика. Всеки един от производителите трябва да промени информацията на етикета, за да може потребителят да направи точен, верен и информиран избор.

КЗП забранява тези продукти да се предлагат с непълната информация.

"Доста ефективно е, когато две институции си партнират в интерес на потребителя", заяви от своя страна изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните Йордан Войнов.

Войнов каза, че се разчита много на потребителите. Всеки потребител може да прецени, когато едно пиле е пълно с вода, посочи той.

Дамян Лазаров и Йордан Войнов изтъкнаха, че проверките са били изненадващи, за да няма предварително изтичане на информация. Поради тази причина не е ясно точно колко продукта с некоректна информация на етикета са пуснати за продажба в търговската мрежа.

„Тези продукти са абсолютно безопасни и не са опасни за здравето", обясни Йордан Войнов и посочи, че единственото нарушение е неправилно формулираната информация на етикетите на продуктите.

Влагането на вода и соли в пилешкото месо в някои от тези продукти надвишава нормата - то е от 20 до 50%. Войнов посочи, че ако става въпрос за месна заготовка, се допуска влагане на повече вода в продукта. На етикетите обаче некоректно пише не месна заготовка, а пилешко бутче или пилешко месо например.

„За нас няма значение дали местото е българско или вносно", обясни Войнов и допълни, че е проверявано и вносно месо, но до момента не са констатирани нарушения.

„Фирмите трябва незабавно да поправят етикетите си", заяви от своя страна Дамян Лазаров.

Изпълнителният директор на БАБХ посочи, че инспекторите от агенцията ще се ориентират към проверки по морските курорти. „Имаме съмнения, че големи фирми предоставят продукти с изтичащ или изтекъл срок на годност на хотелските вериги, които ги включват в менюто на all inclusive", съобщи Войнов.

Той посочи, че по този начин фирмите избягват екарисажа, тъй като за унищожаването на продуктите трябва да се заплати определена сума.

Целта на проверките ще бъде именно тази - да се установи дали има подобна практика по черноморските ни курорти. „Проверките започват от 10 юни и ще продължат до края на сезона", обяви Войнов и допълни, че в тях ще бъдат включени не само инспектори от района, но и от цялата страна. „Целта е имиджът на страната ни като туристическа дестинация да не пропада", обяви още изпълнителният директор на БАБХ.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама