Наивните богаташи се доверяват на хора като дядо Николай, който носи по себе си екстри за 50 хил. евро
Интервю на Васил Василев
- Г-н Дуков, вие бяхте сред поддръжниците на ГЕРБ. Все още ли оставате верен на Бойко Борисов?
- Какво означава верен? Аз искам, както повечето българи, нещата в страната да се оправят. Смятам, че това може да се случи в момента само с правителството на ГЕРБ. Вярно е, че сега ситуацията никак не е розова, но е значително по-добра от тази, в която ни закара тройната коалиция. Трябва да минат още поне година или две, за да се стабилизираме. Това, което се прави от Бойко Борисов и ГЕРБ, никое друго правителство не е имало смелостта да си помисли дори. Колкото и да плюят премиера, той е най-добрият министър-председател от началото на прехода. Лично аз усещам значително промяната от това управление в бизнеса си. Както знаете, се занимавам с хотелиерство и от 1 година насам клиентите ми значително се увеличиха. Отдавам го на факта, че българинът все пак не е толкова беден, колкото някои хора се опитват да ни внушат.
- Имате ли друг бизнес освен хотелиерството?
- Не, нямам. Занимавам се с неправителствени организации – едната е за борбата с ХИВ и СПИН, а другата за ремонт на храмове.
- В България неправителствените организации се свързват с усвояване на средства за лична изгода. Защо се наложи това схващане сред обществото?
- Неправителствените организации за съжаление в България се превърнаха в мръсни думи, защото много хора успяха да откраднат доста пари чрез тях. Може би самото общество и политическата върхушка позволиха на тези крадци да изкарват пари по „другия” начин. Най-логичното е, когато човек чуе думата „неправителствени”, да си помисли, че те нямат нищо общо с правителството. У нас обаче това не е така. Напротив, предишните управления се бяха забъркали с куп такива фондации, чрез които източваха пари от фондове и каси. Радвам се, че напоследък нещата влизат в релси и се появяват все повече неправителствени организации, които работят прозрачно и дори са алтернатива на правителството. В повечето европейски държави нещата се движат 50 на 50 – правителство - неправителствени организации. За съжаление у нас все още сме в много начален стадий в изграждането на гражданско общество. Няма какво да се лъжем, 20 години живяхме в полудемокрация, преди това пък и дума не можеше да става за гражданско общество.
- Споделяте ли драконовските мерки, които парламентът прие срещу журналистите, които обявяват дадено лице, че е хомосексуалист или циганин. Толкова опасно престъпление ли е това?
- Не, разбира се, че няма нищо лошо в това, но медиите наистина прекалиха по отношение на епитетите. Ако даден репортер е преспал с мъж или самият човек му е споделил, че е хомосексуалист, аз не виждам нищо лошо да се напише думата „гей”. Мисля, че тук става дума за нещо друго. Половата ориентация се използва като обида. Езикът на омразата може да нанесе изключително тежки удари. Не знам защо толкова журналистите гледат под завивките на хората с различна сексуална ориентация. Ние трябва да сме толерантни на първо място. Аз не се обиждам от сексуалността си. Все едно вие или някой друг да ми се разсърди, че го наричам хетеросексуален. И тук не става дума само за секс, а за всичко, което ни заобикаля. С последните си митинги пред джамията до халите Волен Сидеров доказа, че ние сме с примитивна толерантност. Хората му нападнаха едни мюсюлмани, които са отишли на редовна молитва, което за тях е нещо много свято. След като говорителите на джамията му пречат, Сидеров да постави въпроса в парламента, да се направят законови поправки, с които да се махнат тонколоните, но не и по този варварски начин.
- Привилегировани ли са гейовете пред останалите в България?
- Напротив, в България хомосексуалистите не са с равни права, колкото и някои хора да ни втълпяват, че имало гей лоби и гей мафия.
- Бяхте казал, че Румен Петков контролира Станишев и политици от БСП с гей компромати. Защо се срамуват депутатите ни да признаят хомосексуалността си?
- Да, аз си спомням за това интервю и все още смятам, че докато българските политици не сложат точка на спора и не признаят публично, че са хомосексуалисти, те винаги ще бъдат държани в шах от хора, които знаят как да използват фактите и документите. Друг е въпросът, че има голяма опасност след признанието те да бъдат отхвърлени от обществото. Ако искат да спят спокойно, нека да кажат каква е истината на избирателите си, а и на народа, който за жалост се интересува единствено от това, без да гледат какво върши. Очевидно има много хора, които ги влече хомосексуализмът, но не смеят да си го признаят.
- Познавате ли депутати в парламента, които са хомосексуалисти, и има ли гей лоби по висшите етажи на държавата?
- Няма как да знам дали има подобно лоби и кои са хомосексуалистите в Народното събрание, защото и двете неща не съм ги виждал.
- Защо Българската православна църква се свързва основно със скандали, а не с грижи за душата на християните?
- От 20 години насам е така, защото Българската православна църква се управлява от хора, които живеят в 17-и век и имат друго виждане за нещата. Голяма част от висшия клир е забравила, че преди да станат митрополити, са били човешки същества. Те се изживяват като господ бог на земята, но за наша радост не могат да бъдат такива. Те са се капсулирали, за да живеят спокойно, да уредят своя живот и този на близките си и в същото време не им пука за останалите хора. Разбира се, има и свестни, които не са водени от финансовия интерес. Аз не съм човекът, който ще ги съди. Когато си заминат от този свят, те ще застанат където трябва и ще отговарят за греховете си.
- Държавата трябва ли да се намеси в делата на църквата и да разреши споровете й?
- По принцип не би трябвало, но в този момент има нужда от подобна намеса. Трябва да се промени изключително несправедливата поправка в закона за вероизповеданията от времето на т. нар. „цар”, която на практика прави Максим вечен патриарх и единственото лице на Българската православна църква. И в момента държавата се меси безскрупулно в църковните дела, като привилегирова дядо Максим за сметка на останалите християнски вероизповедания. Министерският съвет помага на едни храмове за сметка на други.
- В такъв случай имат ли моралното право хора като дядо Николай да анатемосват?
- Чисто канонично имат право да анатемосат, но не знам доколко хора като митрополит Николай имат моралното право да го правят. В един светъл миг може някой друг да съди дядо Николай, че носи часовник за 50 хил. евро. Това редно ли е – един Божи служител да носи нещо толкова скъпо на ръката си? Защо тези пари не ги вкара за ремонт на един стар храм. Аз не мога да им нося греховете, те ще си отговарят за греховете. Чрез подобни подаръци част от олигарсите се опитват да си купят индулгенция. В католическата църква това е практика, в православната не знам за такава практика. Очевидно има духовници, които успяват да убедят богатите хора да си изкупят греховете със скъпи лимузини, дарени на църквата. Аз не вярвам в това, но явно има много наивници с с пари.
- За червения Георги Гергов и за подаръците, които прави на дядо Николай ли говорите?
- Хората, за които говоря, сами ще се познаят и ще видят образа си в думите ми. Няма нужда да ви казвам конкретни имена. Те са известни вече на всички. Знам, че някои митрополити карат по три беемвета. Може и за митрополит Николай да става въпрос…
- Все още ли сте част от православната църква?
- Аз винаги ще съм част от цьрквата и няма да се откажа от християнството. Само че не желая да служа в синод, ръководен от Максим и хората със скъпите лимузини.