Българинът плаща, за да бъде баламосван. Ако се съди по здравеопазването, образованието, съдебната система и много други неща в България, явно парите на данъкоплатците не се харчат както трябва. Има обаче и форми на далеч по-откровено прахосване...
Ясен Бояджиев
- Много ти е хубаво това зелено костюмче.
- Е-е-е, нали спечелихме проект по оперативна програма "Околна среда". Сега работим общината да стане по-зелена.
Ако гледате поне малко телевизия или слушате радио, сигурно сте видяли и чули този абсурден диалог, с който започва рекламен клип, разпространяван от няколко седмици по няколко пъти на ден, по всички големи телевизии и радиостанции.
Абсолютно безсмислено
Самият клип – нескопосано рисувано филмче с карикатурни герои, водещи напълно безмозъчен разговор – е забележителен пример за примитивизъм и некадърност. По-важното обаче е, че рекламирането пред най-широка публика на програма, предназначена единствено за общините, е практически абсолютно безсмислено, дори и клипът да беше гениален. Несравнимо по-добре би било с тези пари да се помогне директно на общините в подготовката на смислени проекти.
За какви пари точна става дума в случая е трудно да се установи. В т. нар. "публичен модул на системата за управление на еврофондовете" такъв род информация не може да се намери. Със сигурност обаче цената на изработката и разпространението само на тази реклама се измерва поне със стотици хиляди левове.
"Усвояване" на едни пари
"А, ето още един нов проект идва, виж го колко добре е подготвен – пълен е със зелени идеи. Сигурно пак ще спечели", обръща се по-нататък едната героиня на клипа към другата, сочейки към пълничък, също толкова карикатурен мъжки образ, натоварен с папки и също облечен в зелено.
Не знам за "зелените идеи" на общините, но бюрокрацията е пълна с рекламни идеи като въпросния клип.
Четири години след началото и две години преди края на оперативна програма "Транспорт" например, съответното министерство я рекламира с половин милион лева за брошури, аудио и видео клипове и ново лого върху луксозни химикалки, бележници, подложки за компютърни мишки, чадъри, чаши, флашки и чанти. За страничния наблюдател, разбира се, масовото рекламиране на програма за големи инфраструктурни проекти е напълно безсмислено. За харчещия наготово чиновник обаче нещата явно не стоят така. За него това е възможност например едни чужди пари "да се усвоят" от правилните хора, фирми и медии. И едновременно с това чрез имитиране на дейност да се замажат провалите. Какъвто е случаят с въпросната, най-закъсала от всички, европейска транспортна програма.
"Зелено костюмче" с пари на данъкоплатеца
Освен всичко друго, безсмислените рекламни бюджети са добро средство за купуване на медийна благосклонност. Те обаче съвсем не са единственият път, по който данъкоплатецът си плаща, за да бъде баламосван. За това се грижи и неизброима армия от пи ар сътрудници и медийни съветници във всички държавни институции. От тях е много трудно да се получи смислена информация или отговор на въпрос за дейността на тези институции. Затова пък десетки хиляди левове се харчат за развеждане, облъчване, хранене и поене на журналисти по скъпи курорти под формата на т. нар. семинари.
След което не е чудно, че както отделни журналисти, така и цели медии често действат като пи ар отдели на съответните министри.
"Всяка община може да бъде още по-зелена чрез оперативна програма "Околна среда"", казва мъжки глас в края на клипа. "Зелена България за всички нас", заключава бодро героинята със зеленото костюмче, купено с пари на данъкоплатеца, залян отвсякъде с пи ар преливане от пусто в празно. (Deutsche Welle)