ИНТЕРВЮ


Калин Молдовеан: Край на трагедиите, частници да поемат контрола на транспорта

10 7516 01.07.2011
Калин Молдовеан: Край на трагедиите, частници да поемат контрола на транспорта

Калин Молдовеан е президент Bisness Assurance в Intertek-Moody и отговаря за цялостното разширяване на глобалната мрежа на компанията за сертификация на системи за управление и разрастването на одиторските услуги. Сертифициран е като главен одитор от RABQSA и е одитирал стотици организации в Северна Америка, Европа и Азия.



интервю на Деница Бояджиева

- Г-н Молдовеан, безопасността и контролът върху качеството на продукти и услуги засягат все по-често сигурността на българите. Какви са ползите от сертифицирането и въвеждането на системи за управление?


- Този въпрос е важен както за България, така и в глобален мащаб. Intertek-Moody помага на местния и международния бизнес в областта на качеството и безопасността на техните продукти и услуги, като им гарантира, че те отговарят на производствените стандарти и очаквания на клиентите. Услугите ни покриват всеки аспект от разработването на един продукт - оперативния и производствен процес, маркетинга, управлението на веригата за доставки, безопасността, качеството и устойчивостта.

Ние сме една от най-големите компании за управление на риска на бизнеса в цял свят и помагаме на клиентите си да навлязат на чужди пазари. С други думи, ако американска компания иска да навлезе в Япония, ние им помагаме техният продукт да отговаря на местните изисквания, свързани с безопасността.

- Безопасността на храните е от най-наболелите проблеми в България. Масово се издават фалшиви сертификати за качество. Какво е решението?

- Добрата новина е, че все повече клиенти започват да си задават въпроса за безопасността на храната, включително и в развиващите се страни. Нашата работа е да налагаме строги изисквания за безопасност в страните, където обикновено започва проблемът. Местният пазар на големи производители на храни, като Мексико и Китай например, невинаги е особено взискателен по отношение на качеството. Но международният пазар е! Така, ако в САЩ се внасят зеленчуци от Мексико, те подлежат на много строг контрол и регулации. Трендът обаче се обръща - вече и местният потребител изисква това, което е гаранция, че и до родния пазар ще стигат качествени стоки.

- Едно от решенията за нашия пазар е създаването на независима модерна лаборатория. Имате ли такива намерения за България?

- Не само България, целият регион се нуждае от помощ в тази сфера и ние можем да му я осигурим. Затова следващата седмица откриваме такава лаборатория в Турция и в Русия. България и Румъния засега не са силни пазари, но вече работим и се надявам да имаме възможност да изградим лаборатория за тестване на храни, за автотестване и тестване в енергетиката.

- Гореща тема продължава да е бактерията убиец ешерихия коли. Какво показват вашите проучвания?


- Най-големият проблем в хранителната индустрия е проследимостта. В Германия не могат да намерят откъде започва проблемът по веригата. Не се знае какви са били източниците на фермите и на производителите, дали са следвали правилната процедура при процесите, за да намалят риска от заразяване.

И тук идва мястото на компании като нашата. Има мениджмънт системи, има международни стандарти. Ние работим по превенцията за възникването на проблема и така помагаме на клиентите си да се предпазят, като подобрят производствените си процеси.

- Преди дни България бе разтърсена от поредната трагедия - катастрофа с технически неизправен автобус, която отне живота на 8 души. Това у нас се случва общо взето през година-две, тъй като няма надежден механизъм за контрол. Вие работите и в сферата на безопасността на транспортните средства. Какво показва опитът ви?


- Всичко зависи от законодателството на съответната страна. Всяко правителство решава кой да осъществява сертификацията и последващия контрол, някои го възлагат на трета страна и независима лаборатория. При вас държавните органи осъществяват контрола. България не е единствената страна, в която това се случва. При другите обаче има по-голям технически капацитет. Компании като нашата изцяло имат възможността да покрият тази област, включително техническата и консултантската експертиза, както и последващия контрол. Ние можем да осъществим всички етапи на проверка, без да отнемаме правото на държавата да упражнява контрол. Но решението е изцяло в ръцете на вашето правителство.

- Имате наблюдения върху световната икономика от гледна точка на опита си в сферата на редица индустрии. В каква точка се намира глобалната рецесия?

- Ще излезем от нея - това е вън от съмнение, но някъде това ще отнеме повече време. Ако погледнете търговията и показателите на някои икономики като Германия, САЩ или Китай, търговията се раздвижва. Това, което не се движи особено добре все още, е пазарът на труда. Компаниите оказват по-голям натиск да се произвежда повече, но не наемат допълнително персонал. Това, разбира се, задълбочава рецесията, защото потреблението пада. Противно на това, което се прокрадва в анализите на някои икономисти, ключът за излизане от рецесията е да се наемат повече хора. На някои места може би рецесията беше необходима, за да накара компаниите да увеличат ефективността си. Те вече осъзнават, че трябва да подобрят процесите си, за да бъдат конкурентоспособни на пазара.

- Ваши клиенти са световни гиганти, сред които Shell, Canon, McDonalds, IKEA, Nestle, Panasonic, ChevronTexaco, както и правителства и държавни администрации от целия свят. Има ли интерес от страна на български компании?


- Към момента имаме около 1200 клиенти в България. Сред най-големите са „Асарел Медет”, „Глобул”, „Български пощи”, Печатницата на БНБ, Информационно обслужване, Министерство на труда и социалната политика, Министерство на културата, Столична община, НЗОК...

Очакваме все повече компании, които искат да повишат ефикасността на своето производство, да завладяват нови пазари и да намалят риска, да проявяват интерес.

- Какви са приоритетите на Intertek-Moody в България и региона?

- Централна и Източна Европа не бяха много силни за Intertek в миналото. След сливането ни с Moody International имаме възможност да развием услугите си не само в сферата на одита. Искаме да използваме опита и познанията на местните специалисти и да повторим успеха, който имаме на българския пазар в другите страни от региона. Затова и нашият Централен офис за целия регион от 23 държави се намира именно в София, затова и аз съм тук тази седмица.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама