15-годишните в България четат най-лошо в сравнение със съучениците си от другите държави на ЕС, съобщи Европейската комисия.
41% процента от нашите тийнейджъри са в графата “неграмотни” по критериите за оценка на международното изследване PISA, пише Труд. Една от причините за лошите резултати е липсата на квалифицирани учители и учебни програми, обясни еврокомисарката по образованието, културата, многоезичието и младежта Андрула Василиу. Качеството на обучението в България непрекъснато пада. Пример за това е не само докладът на ЕК, а и течащият в момента прием в елитните училища. В тях вече се влиза с тройка.
Българчетата четат най-зле от всички деца в Европейския съюз, съобщи в понеделник Европейската комисия. Четиридесет и един процента от 15-годишните у нас имат затруднения в четенето според изследване, обявено от еврокомисарката по образованието, културата, многоезичието и младежта Андрула Василиу. С втори най-лош резултат от 27-те страни в ЕС е Румъния - 40 на сто от нейните 15-годишни юноши и девойки четат трудно. Делът на полуграмотните подрастващи от тази възрастова група в двете най-нови членки на ЕС е два пъти по-голям, отколкото средно в ЕС. “Важен фактор за това е липсата на квалифицирани учители”, отговори Василиу на въпрос на “Труд” относно причините за голямата разлика.
“Положението в България и Румъния е много тревожно, коментира тя. - Причините са в учебните програми, липсата на квалифицирани учители, на експерти, които да им помагат.” Комисарката добави, че докато Румъния вече е направила реформа на началното образование, в България тя още предстои. Един от пет 15-годишни в Европа не може да чете според изследването от 2009 г., което обхваща държавите от ЕС плюс Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Турция. Комисията не разполага с по-нови данни. “Тези младежи се оказват изключени от обществото и имат трудности с намирането на работа”, каза Василиу.
От целия ЕС днес само Белгия (фламандската й езикова общност), Дания, Естония, Финландия и Полша са постигнали целта на ЕС до 2020 г. делът на 15-годишните със затруднения в четенето да спадне под 15% от 20% сега. С най-добър резултат е Финландия, където тези деца са 8 на сто. Само осем от изследваните държави - Дания, Финландия, Исландия, Ирландия, Малта, Норвегия, Великобритания и Швеция - осигуряват на училищата специалисти по четене в помощ на учителите и учениците. (Труд)