Първоначално зададените проекти за магистрала “Люлин“ не са спазени. Фактурирани са строителни дейности, чиято стойност всъщност е по-ниска, а цената на шосето е завишена необосновано. Това се казва в одит на Европейската сметна палата за изпълнението на проекта.
Заради констатираните нередности одиторите са препоръчали европейското финансиране на магистралата, което е в размер на 111 337 500 евро, да бъде орязано с 20 %.
С други думи, държавата може да отнесе сурова глоба от над 22 млн. евро. Ако това се случи, цената на магистралата, договорена първоначално за 148.45 млн. евро, впоследствие “актуализирана“ заради претенции на строителите на 191.47 млн. евро, ще скочи на над 213 млн. евро или 11.23 млн. евро на километър.
От Агенция “Пътна инфраструктура“ са категорични, че до тази драстична мярка няма да се стигне, защото ЕК е приела обясненията на страната ни за цената и строителството на магистралата.
Възраженията на българската страна по отношение на санкцията са приети на няколко инстанции, но окончателно потвърждение за отпадането й все още няма, пише Mediapool. Решението на ЕК се очаква в края на месеца, най-късно в началото на следващия – преди летния отпуск на Европейската комисия.
Има констатации на Европейската сметна палата, но финансова корекция на цената на магистрала “Люлин“ няма, заяви Николина Николова, член на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура“.
Източници от Министерски съвет твърдят, че България води активни преговори за отпадане на суровата санкция, която в най-лошия случай ще бъде намалена наполовина – на 10 млн. евро. И при този вариант цената на “Люлин“ ще надхвърли 200 млн. евро и ще се превърне в най-скъпата магистрала в историята на България.
Припомняме, че АМ “Люлин“ бе възложена през 2006 г. от кабинета “Станишев“ на турския консорциум “Мапа Дженгиз“, но официално бе открита от премиера Бойко Борисов на 15 май с около година и половина закъснение.
По време на церемонията Дирк Анер, директор на дирекция “Регионална политика“ към ЕК заяви, че от символ на провал "Люлин" се е превърнала в символ на амбиция, тъй като не вярвал, че ще настъпи денят, в който ще пререже лентата.
По думите на регионалния министър Росен Плевнелиев дори и ревизираната цена от 191.47 млн. евро е успех за правителството, защото строителите претендирали за 250 млн. евро. Причината е, че изграждането се забавило драстично и било затруднено по вина на държавата.