Новата дрога е успяла да измести по популярност дори и кокаина Нов наркотик превзема баровските заведения у нас. Дрогата, популярна като „руска баня”, е успяла да измести по популярност дори и кокаина.
Продава се в малки шишенца в разфасовки от по 10 грама и е маскирана като „ароматни соли за вана”. Една доза струва между 90 и 120 лева, в зависимост от мястото, където се продава, научи „Торнадо”. Има и по-евтини варианти, които са с по-лошо качество и нямат толкова силен ефект.
Наркотикът спада към т. нар. „дизайнерска дрога”, но заради множеството си странични ефекти е забранен в САЩ, както и в повечето страни от Европа. Макар и официалното предназначение на продукта да е козметично, у нас той се взима като упойващо вещество. Може да се пуши, да се смеси с алкохол и дори да се инжектира с примеси. При употреба предизвиква халюцинации, чувство на бодрост и прилив на енергия След известно време води до покачване на сърдечния пулс и кръвното налягане. В някои от случаите може да предизвика пристъпи на агресия, паника, тревожност и депресия. Дрогата е разновидност на популярния напоследък мефедрон – дизайнерски наркотик, който се произвежда най-вече в Китай. У нас той е забранен, но разпространителите намират различни варианти за пласирането му.
В началото се предлагаше по електронен път чрез различни сайтове за поръчки, но постепенно към новата дрога се ориентираха две наркогрупи. Едната от тях в миналото се управляваше от хора на Стефан Бонев – Сако, а другата от висаджията Радостин Бързанов - Радо Слънцето, който напоследък иззе контрола върху наркоразпространението из баровските заведения в столицата. В САЩ „руската баня” е забранена именно заради няколко самоубийства. Описани са и случаи на агресия, в които младежи изведнъж нападали околните и искали да ги убият.
Нови играчи
Пред „Торнадо” полицейски източници разкриват, че тепърва очакват разгаряне на война покрай новата дрога. „Тя се пласира по-добре, по-лесна е за обработка и изграждането на лаборатория за производството й струва по-евтино”, коментира ченге от отдел „Наркотици” към ГДБОП. В началото новата дрога влиза у нас от Китай. Доставя се в по-големи количества, след което се препакетира у нас. Сред играчите, които първи се ориентират в новия пазар, е ирландецът Джеймс Мъри Белами. Той идва в България през април 2005, установява се в комплекс „Палацо” в Слънчев бряг и основава веригата магазини „Нирвана”. Според публикации в медиите в родината си Белами е принуден да се откаже от търговията с новата дрога, след като в Дъблин е взривен негов магазин.
Ирландецът първоначално разработва лаборатория в Румъния заради евтина работна ръка, но след това я мести в България. Заедно с Белами в бизнеса се включват още сънародникът му Порик Бърк и литовецът Ян Робезникс. През Робезникс влизат още няколко нови продукта, които бързо се налагат в заведенията – предимно по морето. Именно той пуска на пазара прахчетата, по-известни като Wings. Тримата регистрират и фирма – „Нирвана гифт сторс”, на името на магазините, където продават от дрогата.
Другият играч, който за кратко време успява да се наложи на пазара, е българинът Росен Илиев, с прякор Мишката. По професия той е компютърен специалист, но натрупва състояние именно чрез новите наркотици. В началото той се свързва с руски търговци, от които прекупува дрогата. Прави няколко сайта за електронна търговия, базирани на сървъри в Уругвай. Впоследствие развива своя дилърска мрежа, която пласира химия в заведенията.
Сръбско нашествие
През последните месеци сериозен интерес към т. нар. дизайнерска дрога проявяват и няколко сръбски играчи, които доскоро контролираха погранични амфетаминови лаборатории. Преориентирането им е напълно обяснимо – съставките за новия опиат се намират по-лесно, а производството й все още е полулегално. Официално лабораториите са вписани като фабрики за търговия с козметични продукти. Рекламират се и в интернет, като в ценовата им листа е посочено, че всички продукти се продават само на едро. Сред „производителите” е сърбинът Драгован Вукоманович, който има няколко по-малки фабрики за „козметика” и в родината си.
Мария Николаева