ФАБРИКА ЗА КЛЮКИ


Кой сте вие, д-р Енчев?

12 13732 20.07.2011
Кой сте вие, д-р Енчев?

След като за пръв път в историята на рекламната индустрия у нас се разрази чутовен скандал с билбордовете на пластичния хирург д-р Ангел Енчев


, носещи посланието „Прекалено красива съм, за да работя”, „Торнадо” пожела да научи становището на самия доктор и рекламната фирма, изработила проектите. На практика платената от лекаря реклама се превърна в антикампания на дейността му. А тя включва не само разкрасителни (естетични), но и реконструктивни пластични операции, от които се нуждаят много хора, пострадали при инциденти. Д-р Енчев е признат като един от най-успешните ни пластични хирурзи и, обективно погледнато, стана неволна жертва на професионализма на други хора, на които е поверил срещу солидно заплащане рекламата си. В резултат на скандалните билбордове не само че не заваляха благодарности към доктора, ами той се превърна в обект на масов негативизъм, нахъсен и от някои медии.

Вестник, претендиращ за 400-хиляден тираж, отпечата следния гневен текст по адрес на хирурга: „Поставянето на надпис „цензура” вместо свалянето на рекламните пана показва арогантността на самозабравилия се доктор. Рекламата показва ценностите на обществото, а тази конкретно – виждането на д-р Енчев за българските жени. Всъщност, мили дами – пише във вестника, замислете се дали самият д-р Енчев има нужда от работа. Толкова е красив, че няма нужда!”
Дали този вестникарски апел е свършил работа? Очевидно не, защото репортер от „Торнадо” завари д-р Енчев да оперира и в съботния ден.

д-р Ангел Енчев:
- Аз съм хирург, не разбирам от реклама. Наех професионалисти, които да си свършат работата. Естествено, заплатил съм за това голяма сума пари. Не мога да си позволя да сваля билбордове, които съм предплатил и парите за това не са ми подарени, а съм ги изработил с много труд. Фирмата „Нюз аутор” работи с железни договори – щеше да ми струва двойно повече да платя неустойки по тях. Затова съм сложил стикерите „цензура”, а вече едва ли има човек, който да не е чувал причината за това.

Не съм искал да обидя никого. Напротив, задачата, която съм поставил бе израз на становището ми, че стремежът към съвършенство има много измерения и едно от тях е красотата. Никога не съм я противопоставял в схващанията си с образованието. Иначе не бих се образовал сам. Философски погледнато, красотата е естетична категория. Но, дайте да си говорим честно. Има много по-провокативни реклами, които очевидно никому не пречат и не смущават. Какво значи „125 години щастие с кока-кола”?! Ами, ако почнем да се вглеждаме в текстовете на фолкпарчетата? – ще трябва повечето песни да бъдат забранени. Захванаха се с мен, защото аз не съм магнат, а един обикновен доктор. По цял ден съм в операционната, оставям си душата там!

Торнадо” разполага с официален отговор на фирмата, изработила рекламната кампания на хирурга – рекламна агенция СИКС ФИНГЪРС: „Кампанията е разработена с чувство за хумор и залага на намигащите провокативни слоугъни, носещи духа на 40-те години. Застиналите в забавни и дори носещи наивитет пози в комбинация с казаното от pin-up момичета в билборд кампанията: „Прекалено красива съм, за да работя”, „Всички се интересуват от мен”, „Влюбена съм ...в себе си” и „Мога да контролирам живота си”, категорично подсказва за нарочно пресилени послания, чиято цел е да изведе на преден план емоционалното отношение към тях (красиви, успешни, без комплекси, уверени). А не да обиди, дискриминира, анализира, сравни, или засегне някого. Изречението ”Благодаря Ви, д-р Енчев!” живее самостоятелно в интернет пространството. Рекламите отдавна са надскочили чисто информативния си характер - тип обява, целта им е да провокират и въздействат емоционално на публиката. Красотата е представена в смисъла на съвършенство. Фразата „...за да работя” е провокация към зрителя, която изисква да се чете между редовете – тълкуване на комбинацията между образа и слоугъна. Кампанията категорично не е дискриминационна."

В потвърждение на написаното от рекламната фирма изпратиха илюстрации на няколко успешни кампании, залагащи на провокативни послания, които също могат да бъдат възприети за обидни или дискриминиращи някого, но не са обявени за такива. В крайна сметка, обективно погледнато, всичко е въпрос на тълкуване. Т.е. субективно. Билбордовете са част от стрийтарта, а както е известно, той има както своите широко скроени почитатели, така и своите злостни критици.
Препоръчай Сподели
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Ads / Реклама
Ads / Реклама