Пускане на рафинерията „Плама” край Плевен може да бъде алтернативен ход срещу монопола на ЛУКойл – България. Нужни са около 40 млн „Плама” да заработи и да произвежда горива и автомобилни масла.
Това е мнението на Иван Велев, бивш служител ва плевенския нефтохим. Инженерът написал писмо до премиера Бойко Борисов, председателят на Народното събрания Цецка Цачева и президента Георги Първанов. Велев смята, че мощностите могат да се задвижат с вефт от Румъния или с воден транспорт от Украйна. Пристанищата в Сомовит и Никопол можели да се справят със задачата.
Държавата можела да си върне контрола върху рафинерията, тъй като собствениците от „Хайуей логистик център” не са изпълнили обещаните промени в предприятието. След като го придобили през 2007 г. те обещали то да заработи след година-две, но това не се случило. Увеличил се само размерът на неизплатените заплати на работници от комбината. Румънската компания Ромпетрол също била готова да инвестира в съживяването на „Плама”. Предприятието все още притежавало бази за съхранение на петрол, каквито имали малко фирми у нас.
На 1 август 2011 г. стана ясно, че делото “Нова Плама” е в края си, но в момента е зациклило заради поредни обжалвания от страна на НАП за невнесени данъци. “Все още не са приключили процедурите по възраженията срещу списъка на НАП за неприети вземания. Има материали, които са заминали за Апелативен съд,” заявява съдията докладчик Силвия Кръстева, цитирана от плевенски медии.
През юни 2007 г. пловдивската „Хайуей логистик център” купи фалиралата рафинерия „Нова Плама” за 44.4 млн. Лв. Управител на фирмата е Ангел Стефанов. „Хайуей логистик център” е част от консорциум, чийто дружества са с различен предмет на дейност. Фирмата има представителства в Москва, Шанхай, Вашингтон и други градове.
Имаме намерение да възстановим рафинерията и да запазим нейното производство, заявява категорично Ивайло Иванов, представител на купувача. Според него ще бъдат назначени експертизи, които да преценят в какво състояние е техниката, колко работници ще бъдат необходими и какво е нужно, за да бъде пуснато отново производството на рафинерията. Идеята е „Нова Плама” да достигне мощностите си от най-добрите години.
В момента рафинерията има дългове от около 300 млн лева, но по договора за покупка, новият собственик не е длъжен да ги връща.
Продаденото имущество включва производствената площадка на рафинерията заедно с прилежащите й 3321 декара земя, инфраструктура, сгради, съоръжения, машини, транспортни средства, стопански инвентар, материали, ремонтен парк, железопътна гара и пожарни автомобили и линейки, останали от търговете за разпродажба на движимото имущество на "Нова Плама".
„Рафинерия Плама“ АД – Плевен, както се нарича сега нефтохима край Долни Дъбник може да извършва преработка на нефт, производство и търговия с нефтопродукти и други енергоносители. Освен това рафинерията притежава сертификат за обезвреждане на опасни отпадъци.
Специалисти обаче смятат, че пускането на Нефтохима край Плевен е утопия. Рафинерията бел в много лошо състояние и пускането й щяло да струва огромни пари, каито обезмислят начинанието.